Převodovka v osobním automobilu
Převodové ústrojí (viz obr. 1,2 a 3) automobilu, výrobního stroje, apod. lze základně charakterizovat jako transformační člen energie. Převodovka obecně slouží ke změně vstupních otáček hnacího členu (motoru). Změnou otáček dosahujeme zvýšení síly (kroutícího momentu) pohonné jednotky při snížení úhlové rychlosti výstupní hřídele, nebo také naopak. Teoreticky platí, že přenesený výkon je stejný, pouze se zvýší síla na hřídeli při poklesu otáček, nebo se síla zmenší při zvýšení otáček. Prakticky je přenos výkonu vždy ztrátový vlivem účinnosti převodu. Dobrá převodovka je ta, která má celkovou účinnost vyšší než 93%.
Obr. 1 - Rozložení převodových stupňů v převodovém ústrojí
Obr. 2 - Převodové ústrojí automobilu ŠKODA 1000 MB
Obr. 3 - Schématické znázornění řezu automobilové převodovky automobilu ŠKODA 1000 MB
Převodový poměr
Velikost převodu se udává číslem, které značí poměr počtu zubů hnaného a hnacího kola, nebo průměrů převodových kol (platí pro plynule měnitelné převody). Čísla větší než 1 označují převod do pomala, čísla menší než 1 označují převody do rychla.
Kde
i (popř. u) převodový poměr resp. převodové číslo
z1, (z2) počet zubů vstupního (výstupního) kola
n1, (n2) otáčky vstupního (výstupního) kola
d1, (d2) průměr vstupního (výstupního) kola
Účinnost převodového ústrojí
Klasická účinnost převodovky je běžně uváděný parametr v katalogách u výrobců převodovek. Bývá udávána buď ve formě čísla, nebo jako soustava křivek, kde je vynesena účinnost v závislosti na rychlosti, případně momentu. Pro ztráty v přenosu výkonu od hnacího členu (motoru) na hnaný člen (zařízení) platí, že se všechny účinnosti převodů a ložisek kol násobí, výsledná ztráta může být velmi překvapivá, čísla okolo 85% nejsou vůbec vzácná, spíše běžná. Pro výpočet účinnosti platí následující vztah
Kde h je účinnost převodovky v procentech
P2, (P1) je výstupní (vstupní) výkon
M2 ,(M1) je výstupní (vstupní) moment
2 ,(1) jsou výstupní (vstupní) otáčky
Zajímavé www stránky o různých převodových ústrojích včetně jejich charakteristik a popisu
http://www.man-mn.cz/cz/UzitkovaVozidla/TGA/HnaciRetezec/Prevodovky.jsp
http://www.zpv-brno.cz/produkty-a-sluzby/prevodovky/
Poděkování: Investice do rozvoje vzdělávání. Tento výukový text je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0206 „Inovace výuky podpořená praxí“.
Zpět na hlavní stránku ׀ Zpět na seznam praktických cvičení ׀ Měření rychlost a otáček
Katedra konstruování strojů - JF - Předmět Měřící Technika (KKS/MT)
Copyright © 2014 ZČU v Plzni - Fakulta strojní, Katedra konstruování
strojů. Všechna
práva vyhrazena.
Poslední aktualizace:
08. 06. 2014