Převodovka v osobním automobilu

 

 

         Převodové ústrojí (viz obr. 1,2 a 3) automobilu, výrobního stroje, apod. lze základně charakterizovat jako transformační člen energie. Převodovka obecně slouží ke změně vstupních otáček hnacího členu (motoru). Změnou otáček dosahujeme zvýšení síly (kroutícího momentu) pohonné jednotky při snížení úhlové rychlosti výstupní hřídele, nebo také naopak. Teoreticky platí, že přenesený výkon je stejný, pouze se zvýší síla na hřídeli při poklesu otáček, nebo se síla zmenší při zvýšení otáček. Prakticky je přenos výkonu vždy ztrátový vlivem účinnosti převodu. Dobrá převodovka je ta, která má celkovou účinnost vyšší než 93%.

 

Kliknutím zavřete okno ...

Obr. 1 - Rozložení převodových stupňů v převodovém ústrojí

 

                                                                                                Obr. 2 - Převodové ústrojí automobilu ŠKODA 1000 MB

 

 

        

 

 

Obr. 3 -  Schématické znázornění řezu automobilové převodovky automobilu ŠKODA 1000 MB

 

Převodový poměr

 

Velikost převodu se udává číslem, které značí poměr počtu zubů hnaného a hnacího kola, nebo průměrů převodových kol (platí pro plynule měnitelné převody). Čísla větší než 1 označují převod do pomala, čísla menší než 1 označují převody do rychla.

Kde

i (popř. u) převodový poměr resp. převodové číslo

z1, (z2)      počet zubů vstupního (výstupního) kola

n1, (n2)     otáčky vstupního (výstupního) kola

d1, (d2)     průměr vstupního (výstupního) kola

 

 

 

 

Účinnost převodového ústrojí

Klasická účinnost převodovky je běžně uváděný parametr v katalogách u výrobců převodovek. Bývá udávána buď ve formě čísla, nebo jako soustava křivek, kde je vynesena účinnost v závislosti na rychlosti, případně momentu. Pro ztráty v přenosu výkonu od hnacího členu (motoru) na hnaný člen (zařízení) platí, že se všechny účinnosti převodů a ložisek kol násobí, výsledná ztráta může být velmi překvapivá, čísla okolo 85% nejsou vůbec vzácná, spíše běžná. Pro výpočet účinnosti platí následující vztah

Kde h je účinnost převodovky v procentech

P2, (P1) je výstupní (vstupní) výkon

M2 ,(M1) je výstupní (vstupní) moment

2 ,(1) jsou výstupní (vstupní) otáčky

 

 

 

Zajímavé www stránky o různých převodových ústrojích včetně jejich charakteristik a popisu

 

http://www.man-mn.cz/cz/UzitkovaVozidla/TGA/HnaciRetezec/Prevodovky.jsp

http://www.zpv-brno.cz/produkty-a-sluzby/prevodovky/

 

      

Poděkování:  Investice do rozvoje vzdělávání. Tento výukový text je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0206  „Inovace výuky podpořená praxí“.

 

         Zpět na hlavní stránku   ׀   Zpět na seznam praktických cvičení  ׀ Měření rychlost a otáček  

 

 

 

      Katedra konstruování strojů - JF - Předmět Měřící Technika (KKS/MT)
Copyright © 2014   ZČU v Plzni - Fakulta strojní, Katedra konstruování strojů. Všechna práva vyhrazena.
Poslední aktualizace: 08. 06. 2014