Podmínkou pro získání zápočtu je ve stanovených termínech si vyzvednout
zadání tématu, odevzdat řádně zpracovaný text a obhájit svoji práci
při prezentaci.
Ve školním roce 2016/2017 nebudou vypsána skupinová témata, pouze témata
pro jednotlivce. Tj. každé téma bude zpracovávat jediný student.
Během prvního týdne semestru si může posluchač sám vybrat z
nabízených témat tím, že kontaktuje příslušného
konzultanta.
Těm, kdo si téma nezvolí do konce týdne, bude na začátku
druhého týdne přiděleno. O tom, jaké téma má přiděleno, se student
sám informuje u vyučujících.
Nejpozději do konce druhého týdne semestru se student ohlásí u
konzultanta (podle zvoleného tématu), od nějž obdrží podrobné informace
k zadání.
Postup je individuální podle typu zvoleného úkolu a podle dohody mezi
studenty a konzultantem. Obecně se předpokládá, že:
- studenti provedou prvotní obhlídku problému, rozmyslí si postup,
zvolí potřebné metody. S nejasnostmi, návrhy se
obrátí na konzultanta, resp. ho informují o plánu svých prací
(do třetího týdne semestru),
- na konzultanta se budou obracet také pokud při zpracovávání narazí
na problémy, s nimiž si nebudou vědět rady, s průběžnými výsledky
apod.,
- s dostatečným předstihem před termínem odevzdání (závěrečné
verze) textu seznámí konzultanta s předběžnou verzí k opřipomínkování
(týden pro konzultanta a týden na dokončení).
Studenti mohou také konzultovat mezi sebou navzájem, např. si předávat
poznatky u 'příbuzných' témat :-).
Pozn: Je v zájmu studentů, aby byli se svým konzultantem skutečně
průběžně po celou dobu v kontaktu a ten tak mohl jejich práci
sledovat a usměrňovat. Je jistě možné pokusit se předmět absolvovat
i bez toho, zkušenost však ukazuje, že
ve většině takových případů odevzdané práce vykazují nedostatky,
které neumožňují udělení zápočtu.
Je-li navíc práce předložena bez rezerv vzhledem k uvedeným termínům,
není pak už ani časový prostor na její opravu.
O řešení zadaného úkolu a výsledcích, k nimž došel, posluchač pojedná
v krátké zprávě. Pár všeobecných pokynů:
- text by měl zahrnovat popis problému/zpracovávaných dat (je
také vhodné pro pozorované hodnoty zavést označení a s ním dále pracovat), formulaci
zvoleného matematického modelu, vysvětlení použitých metod (stručné
připomenutí standardních výsledků) či odvození vzorců, které nejsou
obecně známy, způsob jejich aplikace (co přesně a s čím se
dělalo, nestačí odkázat čtenáře "na Excel/Matlab/..."),
výsledky a jejich zhodnocení,
- je žádoucí výklad ilustrovat vhodnými grafy, zahrnuté obrázky musí
být ale provázány s textem (musí být jasné, co mají ilustrovat,
vysvětleno, co popisují),
- pokud byl k výpočtům použit nějaký softwarový balík, je třeba
uvést jaké funkce a jak se aplikovaly (a co by měly dělat :-), v případě
programu vlastního přiložit zdrojový text...
Vše tak, aby čtenář mohl výpočty zopakovat.
Pozn.:
Text nelze skládat z textů jiných autorů! Nikdo nebrání studentovi,
aby se v literatuře poučil, ba naopak, ale předpokládá se, že
podá svůj vlastní výklad.
Práce musí být odevzdána do úterý 2.5.2017,
12:00, a to:
- zpráva (text v podobě PDF souboru) + případné další materiály
(zdrojové kódy programů, dlouhé výstupy,...) elektronicky
přes portál,
- text samý navíc také v papírové podobě konzultantovi.
Konečně v předposledním týdnu výuky proběhnou krátké prezentace
prací
(konkrétní termín bude upřesněn v průběhu semestru).
Student bude mít k dispozici krátký čas (10 minut)
na seznámení ostatních s tím, co dělal. Poté bude odpovídat na
dotazy přítomných.
Několik poznámek:
- k dispozici bude prezentační technika (notebook s projektorem (PDF,
PPT)), zrovna tak je ale možno použít jen tabuli,
- prezentace by měla seznámit s problémem, zmínit použité metody,
postihnout hlavní výsledky,
- doba na prezentaci je relativně krátká, není nezbytně nutné "přeříkat"
vše, co je v textu - spíše nastínit myšlenky, aby i ostatní, kteří
se tématem nezabývali, si něco odnesli.
Podle odevzdané práce (každý student bude hodnocen za svou část) a
průběhu prezentace vyučující rozhodnou o udělení/neudělení zápočtu.
|