Karel Hruška

osobní stránky

Výzkum

Ve svých výzkumných aktivitách se snažím plně navazovat na zaměření svého dosavadního vzdělání - elektrické stroje, zejména jejich návrh, ale i teoretické problémy, které s nimi a jejich provozem souvisí. Rozsah mých (respektive našich, protože z velké části pracujeme s kolegy v týmu) aktivit lze dohledat ve více zdrojích, které jsou ale bohužel neúplné - jednak v knihovně (záznamy obsahují pouze veřejné výsledky) a jednak v exportu z databáze OBD 2.0, který ale obsahuje pouze informace do zhruba poloviny roku 2011. V současné verzi OBD (3.1), která obsahuje aktuální data, však podobná funkcionalita zatím chybí.

Pokud bych měl své zaměření definovat v několika bodech, asi by vypadalo následovně:

Za svůj (náš) dosud největší úspěch považuji návrh BLDC motoru s permanentními magnety umístěnými na vnějším rotoru pro E-Glider.com (distribuován též samostatně ze stránek NT-Power.eu), což pro nás byla jedinečná příležitost získat nějaký fyzický výsledek naší práce. Mezi ty "méně fyzické" mé práce pak patří program po analýzy střídavých vinutí, Görges, který jsem uvolnil pod open source licencí GNU/GPL. Tento program mi zároveň pomohl odstartovat poměrně intenzívní výzkum zubových vinutí a jejich parametrů, kterému se v současné době věnuji s kolegou Martinem Zemanem.

Na podobném základu jsem se v poslední době začal věnovat budícímu poli rotoru synchronních strojů s hladkým rotorem, zejména s ohledem na aplikaci u vícepólových strojů. Podle dosavadních výsledků, které by měly být v průběhu tohoto roku zveřejněny, to vypadá, že dosavadní výpočty vycházejí velmi dobře a tato koncepce by mohla být zejména v trakčních aplikacích velmi výhodná. Jak je ale jinak zřejmé ze soupisu publikací, věnuji se spíše tomu, co je momentálně třeba, nežli nějaké konkrétní aplikaci dlouhodobě :-)