Pro lepší pochopení jsou tyto zásady rozděleny do čtyř oddílů, tzv. 4 P:
Problem solving - řešení problémů
Zásada 1. Zakládejte svá manažerská rozhodnutí na dlouhodobé filosofii, a to i na úkor krátkodobých finančních cílů
Zásada 2. Vytvořte nepřetržitý procesní tok, který vám umožní odkrýt problémy.
Zásada 3. Využívejte systému tahu, abyste se vyhnuli nadvýrobě.
Zásada 4. Vyrovnávejte pracovní zatížení (heijunka). (Pracujte jako želva, nikoli jako zajíc.)
Zásada 5. Vytvářejte kulturu, která dovoluje zastavit proces, aby se {řešily problémy a aby se správné jakosti dosáhlo hned napoprvé.
Zásada 6. Standardizované úkoly jsou základem neustálého zlepšování a posilovaní pravomoci zaměstnanců.
Zásada 7. Užívejte vizuální kontroly, aby vám nezůstaly skryty žádné problémy.
Zásada 8. Užívejte pouze důkladně prověřených technologií, které prospívají lidem i procesům.
Zásada 9. Vychovávejte vůdčí osobnosti, které stoprocentně rozumějí práci, žijí filosofií firmy a učí jí druhé.
Zásada 10. Rozvíjejte výjimečné lidi a týmy řídící se filosofií vaší firmy.
Zásada 11. Projevujte ohled vůči širší síti svých partnerů a dodavatelů tím, že je budete podněcovat a pomáhat jim zlepšovat se.
Zásada 12. Jděte a přesvědčte se na vlastní oči, abyste důkladně poznali situaci (gentchi gebutsu).
Zásada 13. Rozhodnutí přijímejte pomalu na základě široké shody, po zvážení všech možností; implementujte je rychle.
Zásada 14. Staňte se učící se organizací prostřednictvím neúnavného promýšlení (hansel) a neustálého zlepšování (kaizen).
Velmi hezké podobenství TPS je uvedeno v [20] .
Konečným cílem je vysoká kvalita, nízké náklady a krátké průběžné časy.