Funkční modelování
Terminologie
Terminologie
Etapy tvorby IS
ANALÝZA
Analýza popisuje reálný svět a pomocí abstrakcí jej zjednoduší. Je nezávislá na technických a konkrétních programových prostředcích.
DESIGN (návrh)
Při návrhu se zvolí určité paradigma pro následující implementaci (např. relační, strukturovanou, objektovou, … ).
IMPLEMENTACE
Na začátku implementace se zvolí konkrétní implementační nástroj, např. Pascal, C++,Java, Visual basic, Access, Oracle, FoxPro,…
Paradigma
Podle široce přijímané koncepce je paradigma souhrn základních domněnek, předpokladů a postupů, jakýsi vzor myšlení. Pojem se původně týká vědy a jejích přístupů k nějaké problematice. Postupně se může paradigma vlivem vývoje a nových poznatků v oboru vyčerpat a pak dochází, většinou skokem, ke změně paradigmatu (viz např. Newtonova Klasická mechanika a její zákony → Einsteinova Obecná teorie relativity). Podobně dochází postupně ke změnám paradigmatu i v naší oblasti v návrhu a tvorbě IS, viz vývoj od strukturovaného návrhu k OOT (objektově orientované technologii).
METODA
Metoda popisuje jeden konkrétní postup.
- Často také mluvíme o technice.
- Je založena na jednom abstraktním paradigmatu.
- Většina metod má svůj model a grafické vyjádření.
Příklady metod:
- Stavová analýza,
- Datová konceptuální analýza, aj.
Základní rozdělení metod:
- Datové metody - jsou nejstarší, zabývají se daty, se kterými systém pracuje.
- Funkční metody - popisují, jak systém funguje, aby se dosáhlo požadované funkčnosti.
- Objektové metody - jedná se vlastně o datové metody v oblasti objektového paradigmatu (rozumí se v oblasti analýzy).
Příklady:
- OOA/OOD Object Oriented Analysis/Object Oriented Design (Coad-Yourdon),
- Booch Object Oriented Design (Booch),
- OMT Object Modelling Technique (Rumbaugh),
- UML Unified Modelling Language(Rumbaugh, Booch, Jacobson)
METODIKA
Metodika je souhrn různých METOD.
- Poskytuje kompletní návod, jak analyzovat (navrhnout, realizovat) systém.
- Popisuje postup, radí jaké jednotlivé metody používat a jak tyto spolu souvisejí.
- Při analýze se různé metody uplatňují v určitém pořadí.
- Mezi metodiky lze zařadit i většinu firemních softwarů, známých pod jménem Case, jejichž součástí mohou být různé metody, které uživatel může volit a při jejichž využití je uživatel prostředkem typu Case veden. (Např. Power Designer pro návrh a generování datové architektury typu Warehouse).
Příklady metodik:
- Yourdon Structured Methodology,
- Object Modelling Technique, aj.
Základní rozdělení metodik:
- Datové (70. léta). Většinou obsahují jedinou metodu (ERM) a popis vývojového procesu).
- Strukturované (80 léta). Obsahují, jak datové tak funkční metody a popis vývojového procesu, např. YSD (Yourdon Structured Design). Často byly a jsou podporovány prostředky typu CASE různé kvality a úrovně.
- Objektové (90 léta). Obsahují, jak datové tak funkční metody a popis vývojového procesu. Datová metoda je objektově orientovaná (obsahuje diagram tříd místo ERD), ale i Objektové metodiky mohou používat v určité fázi vývoje metody funkční analýzy. Proto je užitečné věnovat metodě funkční analýzy pozornost i v době, kdy většina projektů a návrhů informačních a řídicích systémů se začíná orientovat na metodiky OOT (Objektově Orientované Technologie). Příklady objektově orientovaných metodik:¨ OOA/OOD (Object Oriented Analyses/Object Oriented Design), autoři Coad-Yourdon a Booch, OMT (Object Modelling Technique), autor Rumbaugh.
- UML (Unified Modelling Language). Jde o speciální jazyk pro analýzu systémů, autoři Rumbaugh, Booch, Jacobson. V poslední době je tato metodika mezi analytiky značně rozšířena. Doporučená literatura: Kanisová, Muller: UML srozumitelně, Computer Press Brno 2006.
- Post UML. Do této kategorie patří nové, ještě ne zcela běžné a ověřené metodiky s různými přívlastky, jako agilní, extrémní, apod. Jejich užitečnost ukáže budoucnost.
- Ostatní - specializované business a Webově orientované.
METODOLOGIE
Metodologie je nauka o metodách.
- Pojmy METODIKA a METODOLOGIE se velice často zaměňují, protože v anglických textech se pro oba pojmy používá totéž slovo Metodology a konkrétní význam je třeba odvodit z kontextu.
- Příkladem metodologie je Structured System Analysis and Design Metodology (SSADM).
MODEL
Model popisuje systém z určité stránky.
- Je tvořen tzv. konstrukty, čili základními prvky.
- Často mluvíme o modelu, ale máme na mysli diagram (schéma).
- Každá metoda může zahrnovat různé typy modelů podle hlediska a potřeb účelu, ke kterému model slouží, např.:
- konceptuální model (abstrakce reálného světa),
- databázový model,
- uživatelský model (z hlediska uživatele - interface),
- fyzický model (přizpůsobený konkrétní situaci).
Modely mají různé vlastnosti, které mohou zlepšovat nebo zhoršovat jejich funkčnost nebo srozumitelnost:
- Grafika, množina konstruktů (jak se kreslí - notace).
- Modularita (jestli lze moduly skládat, hierarchicky řadit, …).
- Redundance (nadbytečnost informací) by měla být minimální.
- Srozumitelnost (Syntaxe, čitelnost, přehlednost). Někdy se nevyhneme pro zlepšení srozumitelnosti jistému zvětšení redundance.
Příklady modelů:
- Stavový model,
- ERM (Entity-Relationship konceptuální model), aj.
DIAGRAM / SCHEMA.
Jedná se grafické vyjádření jednotlivých činností určitého modelu
Jde většinou o vlastní pracovní nástroje určité metody
Jeden model může obsahovat více různých diagramů
Příklady diagramů:
- výskytový diagram v ER modelu,
- stavový (State Diagram STD),
- diagram tříd (Class Diagram) v OOT,
- vývojový diagram (Flow Chart), aj.
Pozn.: Pozor na rozdíl pojmů model <--> diagram, které bývají často zaměňovány.