Proveďte datovou analýzu části informačního systému pro evidenci obsazení letadel posádkami.
Každý letadlo má předepsanou posádku (jednomístný větroň jen pilota, velké dopravní letadlo kapitána, kopilota, navigátora a několik letušek).
Každý člen leteckého personálu má určitou kvalifikaci na určitý typ letadla. Jedna osoba může mít více kvalifikací.
Každý let je prováděn s určitou přidělenou posádkou.
Po ukončení letu jsou aktualizovány letové hodiny.
Problém normalizace je v tom, že pro každý typ letadla je určena posádka, kde se různé funkce opakují (více pilotů, více letušek - dokonce počet letušek může být snížen při nízkém obsazení).
Atributy sledování posádek jsou:
Lety a posádka(
)
Provedeme intuitivní rozdělení datových atributů do entitních typů.
Jistě existuje entitní typ Letadlo. Zde se popíše jeho typ a maximální počet cestujících, nejedná se o konkrétní exemplář..
Standardní posádka je seznam funkcí na palubě o různé délce. To je porušením 1. normální formy. Řešením je zavést typ Standardní posádka.
Pro evidenci letů zavedeme entitní typ Let.
Zavedeme entitní typ Letový personál. Každý člen letového personálu může mít více kvalifikací na různé nebo i stejné typy letadel. To by opět bylo poručením 1. normální formy. Řešením je zavést další entitní typ Kvalifikace.
Mezi typy Let a Kvalifikace je obecně vztah M:N. Řešením je nalézt průnikový typ. Existuje přirozený průnikový typ Skutečná posádka.
Navrhneme tedy tyto entitní typy:
Letadlo (Typ_letadla, Max_počet místí)
Stand_posádka (Typ_letadla, Funkce, počet)
Let (Číslo_letu, Typ_letadla, Datum_odletu, Datum_příletu, Vzdálenost, Skut_počet_míst, Let_ukončen)
Letový_personál (Jméno, Adresa, Aktivní)
Kvalifikace (Jméno, Typ_letadla, Funkce, Počet_hodin)
Skut_posádka (Číslo_letu,, Pořadí, Funkce, Jméno)
ČíselníkFunkcí (Funkce, Popis_funkce)
Z integritních omezení 1 a 6 lze odvodit výskytový diagram . Blaník a B247 mají předepsáno více letů, buď existují ve více exemplářích (v databázi neuvažujeme) nebo se nesmí protínat časy odletu a příletu. Na straně letadla může být nepovinné členství.
Z integritních omezení 2 a 7 lze odvodit výskytový diagram . Každý let musí mít posádku. Členství ve vztahu je povinné na obou stranách.
Z integritního omezení 3 lze odvodit výskytový diagram . Jarda zatím nemá kvalifikaci letového personálu, Eva je jen letuškou a Franta a Jiřina mají různé kvalifikace na různý typ letadla. Existuje určitě i dvojí kvalifikace na jeden typ letadla (kapitán může vždy vykonávat funkci pilota - v daném diagramu neuvažujeme).
Z integritních omezení 4 a 8 lze odvodit výskytový diagram . Někteří kvalifikovaní piloti nemusí být v žádné posádce, např. již neaktivní piloti (ing. Kašpar).
Z integritních omezení 5 a 9 lze odvodit výskytový diagram . Každé letadlo musí mít nějakou posádku, jednoho nebo více členů. V diagramu vidíme předepsané opakování funkcí (5 letušek). V tomto případě se nejedná o porušení 1. normální formy, jde jen o počet a nikoliv o výčet jmen.
Výsledky datové analýzy je ERA diagram . Číselník funkcí neuvažujeme.