Proveďte datovou analýzu části informačního systému pro rezervaci zájezdů v cestovní kanceláři.
Zákazník si objednává jednotlivé zájezdy s příslušným číslem lomení. Při rezervaci zaplatí zálohu a podle počtu a typu přihlášených osob dostane množstevní rabat (nezávislý na termínu nástupu). Kromě toho může dostat mimosezonní rabat (závislý na termínu).
Atributy sledování rezervací jsou:
Rezervace( Číslo zájezdu, Cíl zájezdu, Typ zájezdu, Cena základní, Rabat množstevní, Číslo lomení, Rabat sezonní, Datum rezervace, Datum nástupu, Datum návratu, Počet dospělých osob, Počet dětí do 10, Celkový rabat, Číslo zákazníka, Jméno zákazníka, Bankovní účet zákazníka, Další údaje o zákazníkovi)
Provedeme intuitivní rozdělení datových atributů do entitních typů. Existují tři entitní typy:
Zájezdy (Číslo zájezdu, Cíl zájezdu, Typ zájezdu, Cena základní, Rabat množstevní)
Termíny (Číslo zájezdu, Číslo lomení, Datum nástupu, Datum návratu, Rabat sezonní)
Zákazníci (Číslo zákazníka, Jméno zákazníka, Bankovní účet zákazníka, Další údaje o zákazníkovi)
Vztah mezi zákazníky a termíny je typu N : M.. Zavedeme průnikový entitní typ Rezervace:
Rezervace (Číslo zájezdu, Číslo lomení, Číslo zákazníka, Datum rezervace, Počet dospělých osob, Počet dětí do 10, Celkový rabat)
Z integritních omezení 1 a 2 lze odvodit výskytový diagram . Termín je slabý entitní typ.
Z integritních omezení 3, 4 a 5 lze odvodit výskytový diagram . Redukci vztahu N : M lze provést zavedením průnikového typu Rezervace.
Z výskytových diagramů můžeme odvodit ERA diagram .