WEBQUEST

Zpracováno na Fakultě ekonomické ZČU v Plzni v roce 2008 s podporou projektu FRVŠ č. 368/2008 F5d pro podporu výuky. Materiál staví na filosofii uvedené metody a slouží jako podpora pro výuku či rozšíření vlastní výuky na fakultě pro aktivní studenty. (inovace 10/2010)

Poznámka:

WebQuest je celosvětově uznávanou a na studenta orientovanou formou inovativního způsobu konstruktivního uplatnění vzdělávacích technologií ve výukovém procesu. Jedná se vlastně o učitelem připravenou aktivitu nebo lekci komplexně podporující samostatnou práci žáků, která ve všech fázích plně využívá technické prostředky - zvláště internet.Metoda vznikla v 90. letech v USA a stále více se začíná využívat i v Evropě při inovaci výuky právě ve spojení ICT.

Účel: Protože naše téma „B2C, e-shop“ je jednoznačně spojeno s ICT a internetem, využití uvedené metody umožňuje lépe zorganizovat vaše samostudium, a to zde na velmi praktické téma, které můžete dál využít ve svém profesním životě.

 

B2C, e-shop Práce se zdroji Ukázky e-shopů Cvičná aktivita v demoverzi

B2C, e-shop

Úvod

Marketing na internetu je dynamicky se rozvíjející disciplínou. Řada autorů za jeho součást považuje i obchodování na internetu, které se dále dělí do skupin.

Následující obrázek ukazuje jak lze řadit pojmy v oblasti elektronického podnikání (e-Business) až po e-shop:

e-Business – zde nejširší pojem, který dle Kotlera (2001) znamená: výměnu zboží, služeb a informací prostřednictvím elektronického média. 

Elektronický obchod – zde se může jednat o řadu obchodů. S největším obratem jsou obchody mezi podniky, někdy též nazývané jako elektronická tržiště. Zkratka B2B a příklad z ČR: ABC Českého Hospodářství. Další varianty: B2G/G2B – vztahy podniky a veřejná správa, C2C – vztahy zákazníků mezi sebou, různé e-aukce z nichž nejznámější je eBay, v ČR Aukro.cz.

B2C (Business to Consumer), elektronické obchodování se zaměřením na prodej koncovým zákazníkům – spotřebitelům (e-shop).

 „Je to obdoba klasického kamenného obchodu ve virtuálním prostředí.“

Náš WebQuest bude zaměřen na B2C a budeme se velmi prakticky orientovat na problematiku tzv. e-shopů, neboli obchodů na internetu pro konečné spotřebitele.

Zvažte následující vstupní údaje:

Celkový obrat internetového obchodování v ČR (APEK – Lupa.cz, 2008), 2001 = 1 mld. Kč, 2002 = 2 mld. Kč, 2003 = 4 mld. Kč,  za rok 2005 (spotřebitelské nákupy, bez cestování a zábavy) 10 mld. Kč, pro rok 2007 se uvádí 18 mld Kč.

Pro rok 2008 se udává údaj 22 mld Kč a pro rok 2009 26 - 27 mld Kč.

Následující samostudium vás seznámí s problematikou a připraví vás na vedení malého e-shopu.

Cíle (a):

·        Seznámit se s relevantními pojmy a uvědomit si trendy.

·        Vyhledat a ocenit informační zdroje, ze sledované oblasti.

·        Zpracovat přehled jejich přehled pro další praktické využití.  

·        Seznámit se s certifikací obchodů pod APEK.

·        Pochopit pohled zákazníka.

·        Zhodnotit první zkušenosti a porovnat je s výstupem z šetření e-shopů v ČR.

Úkol č.1: práce se zdroji

Postup:

Vyhledejte na internetu základní informace k následujícím pojmům a zpracujte si stručný přehled v externím souboru: pojem, zdroj, info.

U každého pojmu máte jednu doporučenou hyperlinku již připravenou, doplňte si ji dalšími 2 – 3 zdroji s krátkým hodnocením:

Pojmy: (úkolem je zjistit význam pojmů z uvedených a vámi vyhledaných dalších zdrojů a analyzovat základní vstupní informace z oblasti B2C)

http://www.czso.cz/csu/2001edicniplan.nsf/o/1501-01--5__internet,_e_commerce_a_nova_ekonomika

(základní informace o k problematice ze stránek ČSÚ, podívejte se též do Wikipedie)

http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/podnikatelsky_sektor

(ČSÚ – zde nejsou přímo informace k B2C, ale jsou k ICT v podnikatelském sektoru)

http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/informacni_technologie_pm

(Statistiky na stránkách ČSÚ, hledej oddíl informační technologie a porovnej domácnosti a podniky)

http://www.mpo.cz/dokument34954.html

(článek z portálu Ministerstva průmyslu a obchodu, 2007, podívejte se též na eMarketer)

http://interval.cz/clanky/jak-si-vedou-ceske-elektronicke-obchody/

(článek z interval.cz, jedná se o pohled do historie, tj. zejména roky 1999 - 2001)

http://lear.fek.zcu.cz/web/foxisapi.dll/lmsunifor.logon

(článek Marketing a Média, hledejte další články např. na LUPA.cz o B2C a e-shopech)

http://www.finance.cz/zpravy/finance/249189-internetovy-obchod-tvori-v-eu-12-procent-obratu-podniku/

(Financninoviny.cz 2010: Internetový obchod tvoří v EU 12 procent obratu podniků)

http://www.apek.cz/

(Asociace pro elektronickou komunikaci – prostudujte: certifikace obchodu)

http://www.shopfinder.cz/svet/clanek.asp?ID=3

(článek, Kaláb, P., nedatováno – důležitý je pohled zákazníka!)

http://www.onlineobchody.com/zpravodaj/?p=40

(stručnou informaci si rozšiřte alternativním článkem)

http://www.rady-testy.cz/internetove-nakupovani

(základní článek, najděte si příklady reklamačních řádů)

http://www.lupa.cz/clanky/e-shopy-casto-porusuji-zakon/

(článek, LUPA.cz, Ambrož, J., výzkum a upozornění na problematiku e-shopů a dodržování legislativy)

http://www.shopfinder.cz/svet/clanek.asp?ID=39

(článek, Rafaj, N., nedatováno)

http://hn.ihned.cz/c1-38130700-bezpecne-placeni-na-internetu

(článek z HN 2009: Bezpečné placení na internetu)

http://www.financnik.cz/komodity/financnik/jak-platit-na-internetu.html

(Financnik.cz: Jak platit na internetu)

http://www.monitor.cz/

http://www.zbozi.cz/

(porovnávání cen, najděte i další portály)

 

http://www.podnikatel.cz/clanky/obchodni-podminky-eshop/

(článek z Podnikatel.cz)

Dílčí hodnocení:

Nyní máte k dispozici potřebné základní informace k internetovému obchodu – B2C – e-shopu.

Podívejme se ještě na následující externí zdroj, který nám dá stručnou informaci o testu internetových obchodů.

http://www.mesec.cz/aktuality/test-internetovych-obchodu-2007/

Námět na aktivitu:

·        Vypracujte si stručný kontrolní list pro hodnocení e-shopu.

·        Vyberte si na internetu 3 – 5 e-shopů.

·        Proveďte jejich rychlou kontrolu.

Nápověda (možný kontrolní list najdete zde).

·        Jaké poučení plyne z uvedeného pro případný projekt našeho e-shopu?

 

Cíle (b):

·        Navštívit demoverze e-shopů a seznámit se s pohledem administrátora a pohledem zákazníka.

·        Vstoupit do volně přístupné demoverze e-shopu a realizovat základní praktické úkoly.

·        Zhodnotit si vlastní cvičný pokus.

·        Diskutovat výstupy své práce s ostatními studenty.

Úkol č.2: ukázky e-shopů

Postup:

A

Navštivte demoverzi následujícího e-shopu: http://www.banan.cz/produkty/eshop

Zákazník:

Administrace:

Aktuální (2010) pozvánka do demoverze:

 

B

Navštivte demoverzi následujícího e-shopu.

http://www.4shop.cz/e-shop-demo-ukazka-obchodu/

Vstupte hyperlinkou do rozhraní pro administraci a prohlédněte si pohled zákazníka!

Úkol č.3: cvičná aktivita v demoverzi

Postup:

A

Navštivte demoverzi e-shopu, která vám umožní aktivně si vyzkoušet prostředí.

(Pozor! Demo verze je otevřená dvě hodiny a proto je vhodné si aktivitu nejdříve naplánovat a potom vstoupit a realizovat.)

http://www.i-mesto.com/eshop/testi.php

·        Změňte – vzhled obchodu (např. barvy – fungují buď anglické názvy barev, nebo kódy – viz …, písmo, pozadí), titulek obchodu – text v horním pruhu, titulek stránky – title, klíčová slova – keywords)

·        Navrhněte strukturu kategorií a podkategorií Vašeho e-shopu, případně změňte vzhled e-shopu (viz příklad)

(Nemusí být složitá, spíše by měla naznačovat Vaši strategii (podle značek, druhů výrobků apod.)

·        Změňte anketu a nabídku vašich tipů.

·        Do kategorií doplňte zboží/produkty, včetně obrázků a ostatních údajů.

·        Změňte obchodní podmínky Vašeho e-shopu.

(Obsah nových obchodních podmínek – pouze seznam oblastí, které musí správné obchodní podmínky řešit (např. Certifikační pravidla APEK, zákon, sdružení pro ochranu spotřebitelů)

·        Změňte podmínky dodání / způsobu platby – dle současných cen a Vašich preferencí.

·        Proveďte kontrolní nákup ve Vašem e-shopu a přejděte k placení, vyplňte objednávkový formulář a odešlete Vaši objednávku.

·        Změňte v bloku Dotazy a připomínky (Maska e-shopu) na Vaše údaje – jméno, mail.

 

Ukázka řešení:

 

B

Navštivte následující stránky a podívejte se na aktuální ceny za e-shop. Zvažujte potřebu domény, webhostingu, software pro e-shop.

Porovnejte si nalezené údaje s dalšími, vytvořte si základní přehled nákladů!

Poznámka:

Příklady:

http://www.webhostingy.cz/?ref=google

(doména a webhostingy v různých kategoriích)

http://www.byznysweb.cz/?gclid=CMeQvPDK2pUCFQ6T1QoduBTvYg

(balíčky nabídky)

http://www.zoner.cz/inshop/variants_view.asp

(ukázka řady řešení – variant)

 

http://www.eshop-rychle.cz/?gclid=CJC65sHL2pUCFRqH1Qod821FWg

(příklad jednoduchého, ale rychlého a levného řešení)

Dílčí hodnocení:

Nyní máte splněný celý záměr našeho WebQuestu.

·        Máte zpracované zdroje k problematice B2C, znáte trendy, víte jak se zákazníci dívají na e-shopy, jste seznámeni s certifikací.

·        Znáte pohled na e-shop z několika demoverzí (pohled administrace i zákazníka).

·        Máte první zkušenosti z práce v demoverzi software pro e-shop. Jaké jsou?

·        Uvědomujete si problematiku nákladů a jste připraveni diskutovat ROI pro předpokládané řešení.

Závěr:

Výstupy WebQuestu korelují se semestrální prací v předmětu KMO/MINT.  

Literatura:

·        KOTLER, P. Marketing Management. Praha: Grada Publishing, 2001.  ISBN 80-247-0016-6

·        MALO, R. Využití internetu v marketingové komunikaci. In. FORET, M. Marketingová komunikace. Brno: Computer Press, 2006, ISBN 80-251-1041-9

·        SEDLÁČEK, J. E-komerce, internetový a mobil marketing od A do Z. Praha: BEN, 2006, ISBN 80-7300-195-0

A výše uvedené hyperlinky k jednotlivým zdrojům na internetu. (hyperlinky jsou aktuální k říjnu 2010).