WEBQUEST
Zpracováno na Fakultě ekonomické ZČU v Plzni v roce 2008 s podporou projektu FRVŠ č. 368/2008 F5d pro podporu výuky. Materiál staví na filosofii uvedené metody a slouží jako podpora pro výuku či rozšíření vlastní výuky na fakultě pro aktivní studenty. (inovace 10/2010)
Poznámka:
WebQuest je celosvětově uznávanou a na studenta orientovanou formou inovativního způsobu konstruktivního uplatnění vzdělávacích technologií ve výukovém procesu. Jedná se vlastně o učitelem připravenou aktivitu nebo lekci komplexně podporující samostatnou práci žáků, která ve všech fázích plně využívá technické prostředky - zvláště internet.Metoda vznikla v 90. letech v USA a stále více se začíná využívat i v Evropě při inovaci výuky právě ve spojení ICT.
Účel: Protože
naše téma „B2C, e-shop“ je jednoznačně spojeno s ICT a internetem,
využití uvedené metody umožňuje lépe zorganizovat vaše samostudium, a to zde na
velmi praktické téma, které můžete dál využít ve svém profesním životě.
| B2C, e-shop | Práce se zdroji | Ukázky e-shopů | Cvičná aktivita v demoverzi |
Marketing na internetu je dynamicky se rozvíjející disciplínou. Řada autorů za jeho součást považuje i obchodování na internetu, které se dále dělí do skupin.
Následující obrázek ukazuje jak lze řadit pojmy v oblasti elektronického
podnikání (e-Business) až po e-shop:

e-Business – zde nejširší pojem, který dle Kotlera (2001) znamená: výměnu zboží, služeb a informací prostřednictvím elektronického média.
Elektronický obchod – zde se může jednat o řadu obchodů. S největším obratem jsou obchody mezi podniky, někdy též nazývané jako elektronická tržiště. Zkratka B2B a příklad z ČR: ABC Českého Hospodářství. Další varianty: B2G/G2B – vztahy podniky a veřejná správa, C2C – vztahy zákazníků mezi sebou, různé e-aukce z nichž nejznámější je eBay, v ČR Aukro.cz.
B2C (Business to Consumer), elektronické obchodování se zaměřením na prodej koncovým zákazníkům – spotřebitelům (e-shop).
|
„Je to obdoba klasického kamenného obchodu ve virtuálním prostředí.“ |
Náš WebQuest bude zaměřen na B2C a budeme se velmi prakticky orientovat na problematiku tzv. e-shopů, neboli obchodů na internetu pro konečné spotřebitele.
Zvažte následující vstupní údaje:
Celkový obrat internetového obchodování v ČR (APEK – Lupa.cz, 2008), 2001 = 1 mld. Kč, 2002 = 2 mld. Kč, 2003 = 4 mld. Kč, za rok 2005 (spotřebitelské nákupy, bez cestování a zábavy) 10 mld. Kč, pro rok 2007 se uvádí 18 mld Kč.
Pro rok 2008 se udává údaj 22 mld Kč a pro rok 2009 26 - 27 mld Kč.
Následující samostudium vás seznámí s problematikou a připraví vás na vedení malého e-shopu.
Cíle (a):
· Seznámit se s relevantními pojmy a uvědomit si trendy.
· Vyhledat a ocenit informační zdroje, ze sledované oblasti.
· Zpracovat přehled jejich přehled pro další praktické využití.
· Seznámit se s certifikací obchodů pod APEK.
· Pochopit pohled zákazníka.
· Zhodnotit první zkušenosti a porovnat je s výstupem z šetření e-shopů v ČR.
Postup:
Vyhledejte na internetu základní informace k následujícím pojmům a zpracujte si stručný přehled v externím souboru: pojem, zdroj, info.
U každého pojmu máte jednu doporučenou hyperlinku již připravenou, doplňte si ji dalšími 2 – 3 zdroji s krátkým hodnocením:
Pojmy: (úkolem je zjistit význam pojmů z uvedených a vámi vyhledaných dalších zdrojů a analyzovat základní vstupní informace z oblasti B2C)
![]()
http://www.czso.cz/csu/2001edicniplan.nsf/o/1501-01--5__internet,_e_commerce_a_nova_ekonomika
(základní informace o k problematice ze stránek ČSÚ, podívejte se též do Wikipedie)
http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/podnikatelsky_sektor
(ČSÚ – zde nejsou přímo informace k B2C, ale jsou k ICT v podnikatelském sektoru)
http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/informacni_technologie_pm
(Statistiky na stránkách ČSÚ, hledej oddíl informační technologie a porovnej domácnosti a podniky)
http://www.mpo.cz/dokument34954.html
(článek z portálu Ministerstva průmyslu a obchodu, 2007, podívejte se též na eMarketer)
http://interval.cz/clanky/jak-si-vedou-ceske-elektronicke-obchody/
(článek z interval.cz, jedná se o pohled do historie, tj. zejména roky 1999 - 2001)
http://lear.fek.zcu.cz/web/foxisapi.dll/lmsunifor.logon
(článek Marketing a Média, hledejte další články např. na LUPA.cz o B2C a e-shopech)
http://www.finance.cz/zpravy/finance/249189-internetovy-obchod-tvori-v-eu-12-procent-obratu-podniku/
(Financninoviny.cz 2010: Internetový obchod tvoří v EU 12 procent obratu podniků)

http://www.apek.cz/
(Asociace pro elektronickou komunikaci – prostudujte: certifikace obchodu)
http://www.shopfinder.cz/svet/clanek.asp?ID=3
(článek, Kaláb, P., nedatováno – důležitý je pohled zákazníka!)
http://www.onlineobchody.com/zpravodaj/?p=40
(stručnou informaci si rozšiřte alternativním článkem)
http://www.rady-testy.cz/internetove-nakupovani
(základní článek, najděte si příklady reklamačních řádů)
http://www.lupa.cz/clanky/e-shopy-casto-porusuji-zakon/
(článek, LUPA.cz, Ambrož, J., výzkum a upozornění na problematiku e-shopů a dodržování legislativy)
http://www.shopfinder.cz/svet/clanek.asp?ID=39
(článek, Rafaj, N., nedatováno)
http://hn.ihned.cz/c1-38130700-bezpecne-placeni-na-internetu
(článek z HN 2009: Bezpečné placení na internetu)
http://www.financnik.cz/komodity/financnik/jak-platit-na-internetu.html
(Financnik.cz: Jak platit na internetu)
(porovnávání cen, najděte i další portály)
http://www.podnikatel.cz/clanky/obchodni-podminky-eshop/
(článek z Podnikatel.cz)
Dílčí hodnocení:
Nyní máte k dispozici potřebné základní informace k internetovému obchodu – B2C – e-shopu.
Podívejme se ještě na následující externí zdroj, který nám dá stručnou informaci o testu internetových obchodů.

http://www.mesec.cz/aktuality/test-internetovych-obchodu-2007/
Námět na aktivitu:
· Vypracujte si stručný kontrolní list pro hodnocení e-shopu.
· Vyberte si na internetu 3 – 5 e-shopů.
· Proveďte jejich rychlou kontrolu.
Nápověda (možný kontrolní list najdete zde).
·
Jaké poučení plyne z uvedeného pro případný projekt našeho e-shopu?
Cíle (b):
· Navštívit demoverze e-shopů a seznámit se s pohledem administrátora a pohledem zákazníka.
· Vstoupit do volně přístupné demoverze e-shopu a realizovat základní praktické úkoly.
· Zhodnotit si vlastní cvičný pokus.
· Diskutovat výstupy své práce s ostatními studenty.
Postup:
A
Navštivte demoverzi následujícího e-shopu: http://www.banan.cz/produkty/eshop
Zákazník:

Administrace:

Aktuální (2010) pozvánka do demoverze:

B
Navštivte demoverzi následujícího e-shopu.

http://www.4shop.cz/e-shop-demo-ukazka-obchodu/
Vstupte hyperlinkou do rozhraní pro administraci a prohlédněte si pohled zákazníka!

Postup:
A
Navštivte demoverzi e-shopu, která vám umožní aktivně si
vyzkoušet prostředí.

(Pozor! Demo verze je otevřená dvě hodiny a proto je vhodné si aktivitu nejdříve naplánovat a potom vstoupit a realizovat.)
http://www.i-mesto.com/eshop/testi.php

· Změňte – vzhled obchodu (např. barvy – fungují buď anglické názvy barev, nebo kódy – viz …, písmo, pozadí), titulek obchodu – text v horním pruhu, titulek stránky – title, klíčová slova – keywords)
· Navrhněte strukturu kategorií a podkategorií Vašeho e-shopu, případně změňte vzhled e-shopu (viz příklad)
(Nemusí být složitá, spíše by měla naznačovat Vaši strategii (podle značek, druhů výrobků apod.)
· Změňte anketu a nabídku vašich tipů.
· Do kategorií doplňte zboží/produkty, včetně obrázků a ostatních údajů.
· Změňte obchodní podmínky Vašeho e-shopu.
(Obsah nových obchodních podmínek – pouze seznam oblastí, které musí správné obchodní podmínky řešit (např. Certifikační pravidla APEK, zákon, sdružení pro ochranu spotřebitelů)
· Změňte podmínky dodání / způsobu platby – dle současných cen a Vašich preferencí.
· Proveďte kontrolní nákup ve Vašem e-shopu a přejděte k placení, vyplňte objednávkový formulář a odešlete Vaši objednávku.
· Změňte v bloku Dotazy a připomínky (Maska e-shopu) na Vaše údaje – jméno, mail.
Ukázka
řešení:
B
Navštivte následující stránky a podívejte se na aktuální ceny za e-shop. Zvažujte potřebu domény, webhostingu, software pro e-shop.
Porovnejte si nalezené údaje s dalšími, vytvořte si základní přehled nákladů!
Poznámka:
Příklady:
http://www.webhostingy.cz/?ref=google
(doména a webhostingy v různých kategoriích)
http://www.byznysweb.cz/?gclid=CMeQvPDK2pUCFQ6T1QoduBTvYg
(balíčky nabídky)
http://www.zoner.cz/inshop/variants_view.asp
(ukázka řady řešení – variant)
http://www.eshop-rychle.cz/?gclid=CJC65sHL2pUCFRqH1Qod821FWg
(příklad jednoduchého, ale rychlého a levného řešení)
![]()
Jak vám vyšlo porovnání cen s dalšími nabídkami?
Zvažte: jaký je rozdíl mezi vlastním e-shopem ve svém webhostingu a pod svou doménou se zakoupeným software a e-shopem, který si "přidáte" do obchodního domu či již existujícího portálu pro B2C?
Dílčí hodnocení:
Nyní máte splněný celý záměr našeho WebQuestu.
· Máte zpracované zdroje k problematice B2C, znáte trendy, víte jak se zákazníci dívají na e-shopy, jste seznámeni s certifikací.
· Znáte pohled na e-shop z několika demoverzí (pohled administrace i zákazníka).
· Máte první zkušenosti z práce v demoverzi software pro e-shop. Jaké jsou?
· Uvědomujete si problematiku nákladů a jste připraveni diskutovat ROI pro předpokládané řešení.
Závěr:
Výstupy WebQuestu korelují se semestrální prací v předmětu KMO/MINT.
Literatura:
· KOTLER, P. Marketing Management. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0016-6
· MALO, R. Využití internetu v marketingové komunikaci. In. FORET, M. Marketingová komunikace. Brno: Computer Press, 2006, ISBN 80-251-1041-9
· SEDLÁČEK, J. E-komerce, internetový a mobil marketing od A do Z. Praha: BEN, 2006, ISBN 80-7300-195-0
A výše uvedené hyperlinky k jednotlivým zdrojům na internetu. (hyperlinky jsou aktuální k říjnu 2010).