VstupnĂ pĹedpoklady
ZĂĄkladnĂ znalost ovlĂĄdni Sphero. Schopnost pouĹžitĂ ovlĂĄdacĂch aplikacĂ. JednoduchĂŠ programovĂĄnĂ prostĹednictvĂm aplikacĂ jako je Draw and Drive. Znalost angliÄtiny vĂ˝hodou.
CĂle
1. Žåk se seznĂĄmĂ s programovĂĄnĂm pomocĂ blokĹŻ.
2. Žåk bude schopen porozumÄt algoritmu.
3. Žåk bude schopen vytvoĹit vlastnĂ jednoduchĂ˝ algoritmus â program.
PomĹŻcky
Tablet, nebo telefon platformy iOS Äi Android. Aplikace Macro Lab. VhodnĂ˝ prostor manipulaci se Spehro.
ZadĂĄnĂ Ăşlohy
Programujte Sphero pomocĂ blokovĂ˝ch pĹĂkazĹŻ:
A) V aplikaci se podĂvejte na program â makro âSquareâ, prostudujte ho a nĂĄslednÄ se pokuste popsat jeho funkci.
B) VytvoĹte vlastnĂ jednoduchĂ˝ program, kterĂ˝ bude vykonĂĄvat nĂĄsledujĂcĂ Ăşkol: Sphero od tebe odjede, a pak se k tobÄ zase vrĂĄtĂ. V kaĹždĂŠm smÄru pohybu bude svĂtit jinou barvou.
DoporuÄenĂŠ ĹeĹĄenĂ
A
1. Propoj telefon/tablet s koulĂ Sphero pomocĂ Bluetooth (SpĂĄrovĂĄnĂ zaĹĂzenĂ).
2. SpusĹĽ aplikaci Macro Lab a otevĹi si makro âSquareâ.
3. SpusĹĽ makro a sleduj, co dÄlĂĄ Sphero.
4. Projdi si jednotlivĂŠ bloky ve zkoumanĂŠm makru (napĹ. Comment, RGB, Roll âŚ).
5. Po rozkliknuti jednotlivĂ˝ch bloku se ti zobrazĂ jejich popisek s vysvÄtlivkou (Je moĹžnĂŠ si zobrazit podrobnÄjĹĄĂ nĂĄpovÄdu tlaÄĂtkem âMore infoâ).
B
1. Propoj telefon/tablet s koulĂ Sphero pomocĂ Bluetooth (SpĂĄrovĂĄnĂ zaĹĂzenĂ).
2. SpusĹĽ aplikaci Macro Lab a pomocĂ symbolu + vytvoĹ novĂŠ makro.
3. PomocĂ bloku RGB nastav barvu diody.
4. PomocĂ bloku Roll nastav pohyb Sphera
5. Pro pohyb zpĂĄtky postupuj podobnÄ jako u kroku 3 a 4.
6. Kalibruj blokovĂŠ pĹĂkazy tak, aby se Sphero vrĂĄtilo na pozici, ze kterĂŠ odjelo.
TIP: Sphero podle tvĂŠho programu uĹž dokĂĄĹže jezdit podle zadĂĄnĂ? VytvoĹ novĂŠ makro, kde Sphero bude opisovat trojĂşhelnĂk.
Pokyny pro uÄitele
V pĹĂpadÄ, Ĺže, Ĺže vyuĹžĂvĂĄte tablety, kterĂŠ jsou jiĹž spĂĄrovanĂŠ se Sphery, mĹŻĹžou Şåci pochopitelnÄ pĹeskoÄit prvnĂ krok doporuÄenĂŠho ĹeĹĄenĂ.
PĹed samotnou pracĂ s tablety a Sphero vysvÄtlete ŞåkĹŻm co je to algoritmus. ZamÄĹte se na to, kde se vyuĹžĂvĂĄ a jakĂ˝ je jeho ĂşÄel. JednoduchĂ˝ algoritmus mĹŻĹžete pĹedvĂŠst napĹ. na situaci, kdy ÄlovÄk mĂĄ pĹejĂt pĹes frekventovanou silnici. NenĂ tĹeba dbĂĄt na sprĂĄvnĂ˝ diagramovĂ˝ zĂĄpis, ale na logiku algoritmizace jako takovou.
Jakmile Şåci pochopĂ problematiku algoritmizace, zadejte jĂm, aby se pokusily vymyslet algoritmus pro Sphero. Algoritmus bude ĹeĹĄit opsĂĄnĂ Ätverce Spherem. Po chvĂli algoritmus ĹeĹĄte s Şåky napĹ. na tabuli. ZaÄĂnejte od jednoduchĂŠho vytvoĹenĂ Ätverce, aĹž po zadĂĄnĂ dĂŠlky strany, barvy jednotlivĂ˝ch ĂşsekĹŻ a podob. Funkci jednotlivĂ˝ch blokĹŻ s Şåky proberte ĂşstnÄ, napĹ. formou diskuze.
Po pochopenĂ algoritmu se se Şåky pustÄ do ĹeĹĄenĂ samotnĂŠ Ăşlohy. PĹi ĹeĹĄenĂ sledujte, jak jde ŞåkĹŻm prĂĄce, a popĹ. je smÄruje na sprĂĄvnou cestu a raÄte jim. NadanÄjťà Şåky podporujte v tvorbÄ komplexnÄjĹĄĂch programĹŻ.
Pro rychlejĹĄĂ ĹeĹĄitele
1. JednoduchĂ˝ âJo-Joâ program jsi uĹž vyĹeĹĄil? Zamysli se, jak by se dal dĂĄle rozĹĄĂĹit. VyuĹžĂt mĹŻĹžeĹĄ rĹŻznĂŠ rychlosti motoru, vĂce barev, rotovĂĄnĂ a dalĹĄĂ âŚ
2. Projdi si ostatnĂ hotovĂĄ makra â programy.
3. DokĂĄzal bys naprogramovat, aby Sphero opsalo trojĂşhelnĂk