• orbBasic for Sphero

Vstupní předpoklady

Základní znalost ovládni Sphero. Schopnost použití ovládacích aplikací. Znalost blokového programování, např. v apliakci Macro Lab. Znalost angličtiny výhodou.

Cíle

1. Žák se seznámí s programováním pomocí textových příkazů.

2. Žák bude schopen vytvořit vlastní algoritmus – program.

3. Žák bude schopen využít funkce cyklu (nekonečného).

Pomůcky

Tablet, nebo telefon platformy iOS či Android. Aplikace orbBasic for Sphero. Vhodný prostor manipulaci se Spehro.

Zadání úlohy

Programujte Sphero v prostředí orbBasic for Sphero. Robot bude stále do kola opisovat čtverec a při každém pohybu změní barvu.

Doporučené řešení

1. Propoj telefon/tablet s koulí Sphero pomocí Bluetooth (Spárování zařízení).

2. Spusť aplikaci orbBasic for Sphero a prostuduj si ji.

3. Po prostudování si vytvoř symbolem + nový program.

4. Na základě zadání se pokus napsat kod programu. Budeš při tom využívat příkazy:

> goroll – nastavení pohybu sphera

> delay – příkaz pro vytvoření pauzy

> goto – skok na zadanou řádku

> rgb – nastavení barvy sphera

5. Program tvoř po jednotlivých krokách (základní pohyb do předu, pohyby do strany, opsání jednoho čtverce, cyklické opisování čtverce, změna barev, …)

TIP: Napiš obdobný program i pro pětiúhelník.

Pokyny pro učitele

V případě, že, že využíváte tablety, které jsou již spárované se Sphery, můžou žáci pochopitelně přeskočit první krok doporučeného řešení.

Než žákům samotný příklad zadáte. Vysvětlete jim podobnost aplikace Macro Lab a orbBasic for Sphero. Zaměřte se především na bloky a příkazy. Poté žáky nechce prozkoumat samotnou aplikaci. Žáci by se měli podívat zejména na připravené naprogramované programy.

Před tím, než se žáci začnou zaobírat řešením zadání. Vysvětlete jim důvod číslování řádek. Dále vysvětlete příkazy, jakou jsou delay, rgb, goroll a goto, které budou při konstrukci používat. Nezapomeňte vysvětlit, k čemu slouží jednotlivé parametry.

Při práci radtě žákům a navádějte je na správnou cestu. Řekněte jim, kde najdou nápovědu pro jednotlivé příkazy.

Po vykonání úlohy s žáky proberte, jaké výhody vidí v aplikacích Macro Lab a orbBasic for Sphero. Zeptejte se žáků na jejich názor, v jaké se jim pracovalo lépe.

Pro rychlejší řešitele

1. Program už ti funguje? Vyzkoušej i jiný tvar. Trojúhelník, pětiúhelník a podobně …

2. Mění se ti barvy skokem? Zkus přijít na to, jak je měnit plynule.