|
Podobnou alternativou
k výe zmíněnému postupu je metoda reengineeringu. Stejně jako
předchozí, je i reengineering doprovázen postupným zlepováním, avak
častěji dochází k razantnějím změnám. Nejistota v podobě nasazení
důraznějích inovací vede k střídmějímu pouívání reengineeringu
oproti klasickému průběnému zlepování. Dle [1] se jedná o naprosto
odlinou metodu, která předpokládá, e stávající procesy jsou
nevyhovující a je třeba je zcela změnit. Výhodou můe být, e při
návrhu nového modelu se lze odpoutat od současného stavu a vytvářet
pouze proces nový, například podle přání zákazníka. Nevýhodou metody
mohou být vyí jednorázové náklady, rizikovost a delí časová
náročnost proběhnutí inovace. Jednoznačnou konkurenční výhodu zde
mají firmy, které začínají a své procesy teprve utvářejí pomocí
vyuití nejnovějích technologií. Přizpůsobení se novým změnám je u
starích podniků o něco problematičtějí.
Důleitou součástí reengineeringu
je oprotění se od starého chápání organizační struktury firmy, kde
kadý měl předem dané pevné místo odpovědnost a pravomoc. Takové
uspořádání vede k výrazně pevnému uspořádání činností podniku.
Problémem pak bývá otázka prunosti či nahraditelnosti. Oproti tomu u
reengineeringu se důraz z pevné organizační struktury odstraňuje a
naopak se předává na jednotlivé procesy, které slouí k vytvoření
přidané hodnoty pro zákazníka. Jednotlivé procesy pak lze chápat jako
průběh změny vstupů na výstupy spolu se vznikem přidané hodnoty pro
zákazníka. Podle [1] je tak dána i hierarchie procesů. Ty
které se přímo podílí na vzniku přidané hodnoty pro zákazníka lze
nazvat klíčovými. Ostatní pak mají úlohu podpůrných procesů, které
pomáhají klíčovým. Díky nutnosti častých změn činností lze pomocí
přetvoření procesů rychle reagovat na dané poadavky. Procesy a
jejich vlastnosti tvoří základ organizace. Přesto nelze zanedbat ani
samotnou organizační strukturu, která ji nesmí být tak pevně
rozdělena. Vztahy podřízenosti a nadřízenosti se ji pevně nedefinují
v souvislosti s pracovními pozicemi v podniku, ale přiřazují se
účelově dle konkrétního procesu. Pravomoc a odpovědnost za proces
nese vlastník procesu, kterým se můe dle situace stávat kdokoliv,
nejen nejvýe postavený pracovník v organizační struktuře.
Právě rozsáhlá organizační
struktura v klasickém pojetí, kde kadý má svého nadřízeného, je
výhodná k výrazné specializaci pracovníků. Zápornou stránkou tohoto
přístupu je problematické provádění změn procesů a časová náročnost,
ne informace dojde z nejvyího místa organigramu do nejniího a
naopak. Můe nastat i situace, kdy vedoucí pracovníci netuí, co řídí
a výkonní pracovníci nerozumí plně tomu, co a proč provádějí. Mnohem
výhodnějí z hlediska procesních změn je tzv. zploťování organizační
struktury, které [1] definuje jako radikální redukci
jednotlivých mezistupňů řízení cílově na pouhé dva stupně:
strategické vedení podniku a podnik samotný. Procesně
orientované řízení podniku je neslučitelné se sloitými organizačními
strukturami, neboť není zajitěna potřeba co moná nejrychlejího
toku informací a následné zpětné vazby. Správný stav nastane a
tehdy, kdy se pravomoc deleguje co nejblíe k místu, kde daný proces
probíhá. Vytváří se tak více míst, která se podílí na řízení podniku
a která jsou schopná efektivně reagovat na potřeby změn.
2.2
Druhy metod reengineeringu procesů
Nemůe být překvapením, e
postupným vývojem vznikla celá řada metod procesního reengineeringu.
Mohou se od sebe liit rozsahem, způsobem nasazení, délkou zpracování
či různou podporou IT technologií. Kadá z metodik rozebírá problém
z jiného úhlu, svoji roli hraje i subjektivita. Kadá z metod vidí
proces trochu jinak. Některá můe klást důraz na spolupráci s IT,
jinde je neméně důleitou součástí lidský faktor.
Jednou z klasických metod
je Metodika Hammera a Champyho, která si klade hlavní nároky na
definici cílů či zlepení řízení podniku. Oproti tomu metodika T.
Davenporta přiřazuje hlavní důraz na podporu IT, která má pomoci
v úspěném reengineeringu a následně ulehčit nové inovace. Z dalích
důleitých metod lze zmínit například Metodiku Kodak, DoD, PPP a
samozřejmě i Metodiku ARIS pana profesora Scheera.
|