Poznámky k prezentování a obajobě své práce

Úspěšná prezentace a obhajoba práce (semestrální, bakalářské, diplomové, disertační, ...) začíná u několika základních formálních náležitostí.

Kdo jsem a co chci
Komisi se představím, sdělím jí důvod mého vystoupení
(Dovolte mi seznámit vás s ..., Rád bych vás seznámil s ..., apod.)

Čas
Prezentaci své práce musím mít zvládnutou z hlediska stanoveného času (nutno předem doma natrénovat - posadit si svého psa na židli a s hodinkami v ruce mu svou prezentaci asi tak padesátkrát odříkat s cílem zafixovat si co mám říkat, abych se dostal do daného časového limitu)!!
Překročením časového intervalu si komisi začínám nepříznivě ladit proti sobě. Současně s vědomím časového skluzu se při prezentaci dostávám do stresu, projev začne být chaotický, nepřehledný, uspěchaný

Uklidňovací trik
Snímky očíslovat systémem x/y, kde x je číslo promítaného snímku, y je celkový počet snímků. Výhoda: Pokud již přetahuji čas, předseda komise vidí, že do konce prezentace zbývá pouhých několik snímků a zůstane v klidu

Publikum
Musím mít stále na paměti, že mluvím k publiku (komisi). Častá chyba je, že student při prezentaci stále hledí do obrazovky počítače, nebo se dokonce otočí zády k publiku, hledí na promítaný obraz a cosi mumlá do zdi.

Ukazování
Ukazování: musí být dostatečně zřetelné, po dostatečně dlouhou dobu.
Mechanické ukazovátko (hůlka) - časté chyby:
- řečník při ukázání jen neurčitě máchne ukazovátkem směrem k obrazu.
- ve zbývajícím čase řečník s ukazovátkem nervózně provádí prostná cvičení, bojové výpady, apod.
Laserové ukazovátko (kurzor myši na obrazovce)- častá chyba:
student neudrží ukazovací značku v klidu, nervózně kmitá po obrazu, takže publikum nestíhá ukazovací značku hledat

Podstatné informace
Podávat klíčové informace, nepodlehnout pokušení vysvětlovat publiku všechny finty, jimiž jsem postupně zdolával úskalí své práce. Je to obtížná věc: na své práci jsem dělal rok, hlavu mám z toho 2x tak větší než jsem měl na začátku - a publiku to musím stihnout říct za 10 - 15 minut. V případě recenzovaných prací (bakalářské, diplomové, rigorózní) se publikum musí spolehnout na recenzenta, tj. že on prošel a zhodnotil všechny detaily práce. Zvědavcům z řad publika nabídnout v závěru své prezentace možnost klást dotazy k odprezentované práci, případně jim nabídnout možnost po obhajobě s nimi strávit několik hodin a vysvětlit jim vše podrobně.

Nečíst promítané
Nečíst doslova to, co si publikum může přečíst na promítané ploše samo! Doslovné čtení použít spíše jen v případech, kdy chci něco zdůraznit. Jinak spíše nechat, aby si každý přečetl text sám a během této doby jen zdůraznit klíčové informace, souhrnná sdělení, apod.

Struktura
V úvodu sdělit publiku strukturu své prezentace a během ní pak vhodným způsobem dávat občas posluchačům šanci zorientovat se, kde ve své prezentaci (vzhledem k uvedené struktuře) právě jsem