4.Matematický model synchronního stroje v d,q,0 souřadnicích
Tento dnes již klasický, přesto stále používaný model synchronního stroje je zde uveden jednak v návaznosti na
[16] a dále proto, aby bylo možné porovnat modely točivých elektrických strojů v souřadnicích d,q,0 a modely ve fázových souřadnicích a,b,c (viz kapitola 5. věnovaná asynchronním strojům včetně jejich synchronizace). Matematický model synchronního stroje v souřadnicích a,b,c je samozřejmě též k dispozici a pouze pro úsporu místa není zde uváděn.Model synchronního stroje uvedený v této kapitole má tyto vlastnosti.
Předpoklady, za nichž soustava rovnic (IV.67) a (IV.75) popisuje synchronní stroj jsou:
4.1.Formulace úlohy
Obr.IV.1. Náhradní schema synchronního stroje
Schema na obr. IV.1. je popsáno
a)
napěťovými rovnicemi(k=a,b,c,F,D,Q) (IV.1.)
b)
rovnicemi pro magnetické spřažené toky(IV.2)
4.2. Indukčnosti synchronního stroje
Vlastní a vzájemné indukčnosti vinutí rotoru nezávisí na poloze rotoru, vliv drážkování statoru je zanedbán.
LFF,LDD,LQQ,LFD,LDF
Vzájemné indukčnosti vinutí rotoru a statoru závisí na poloze rotoru (je předpokládáno symetrické 3f. vinutí).
(IV.3)
(IV.4)
(IV.5)
Vlastní indukčnosti vinutí statoru závisí na poloze rotoru.
(IV.6)
Vz
ájemné indukčností fází statoru závisí na poloze rotoru. Jsou záporné, protože osy vinutí jsou pootočeny o úhel větší než p /2 a menší než 3/2p .(IV.7)
V [ 15]
je dokázáno, že vztahy platí pro sinusově rozložené vinutí, a že periodické složky vlastních a vzájemných indukčností statoru jsou stejné (dodatek III., str. 147-154).Soustava rovnic popisující model na obr. IV.1. má tvar (IV.8).
Matice (IV.8)
4.3.Lineární transformace do d, q, 0 souřadnic
Tran
sformuje fázové veličiny xa, xb, xc, do xd, xq, xo.Rovnice (IV.9)
Determinant T je kdkqk0 (3)/2 tedy nenulový pro kd, kq, k0 ¹ 0, tím je zaručena jednoznačnost transformace.
Inverzní transformace je určena např. v
[15], dodatek IV., vztah IV.6. a má tvarRovnice (IV.10)
Pro splnění podmínky invariantnosti výkonů musí platit
kd2 = kq2 = 2/3
k02 = 1/3
Pro tuto volb
u jsou vzájemné indukčnosti obapolně stejné.4.3.1.Transformace napěťových rovnic
Pro spřažený magnetický tok fáze a platí podle (IV.10)
(IV.11)
Derivací (IV.11) podle času
dostaneme
Rovnice (IV.12)
Porovnáním s rovnicí (IV.1) do níž dosadíme transformované veličiny podle (IV.10)
Rovnice (IV.13)
Srovnáním (IV.12) a (IV.13) potom dostaneme
(IV.14)
(IV.15)
(IV.16)
Podle (IV.1) připojíme
(IV.17)
(IV.18)
(IV.19)
4.3.2 Transformace rovnic pro spřažené magnetické toky
Z (IV.8) pro Y F platí
Rovnice (IV.20)
Použitím (IV.9) se rovnice zjednoduší
(IV.21)
Obdobně se odvodí, že:
(IV.22)
Z (IV.8) pro Y Q plyne
(IV.23)
Použitím (IV.9) pak
(IV.24)
Rovnice pro spřažené magnetické toky statoru transformujeme tak, že do vztahu (IV.9) dosadíme za Y
a, Y b, Y c, z (IV.8) a po algebraických úpravách dostaneme(IV.25)
kde je podélná synchronní indukčnost.
Obdobně se odvodí rovnice
(IV.26)
kde
je příčná synchronní indukčnost.(IV.27)
kde
je netočivá indukčnost.Odvozené rovnice pro spřažené magnetické toky se zjednoduší, budou-li odpovídající vzájemné indukčnosti v rovnicích (IV.21), (IV.22), (IV.25) stejné, tedy
(IV.28)
(IV.29)
Obdobně mají být stejné vzájemné indukčnosi v rovnicích (IV.26), (IV.24).
(IV.30)
z toho plyne pro volbu transformačních činitelů
(IV.31)
Zavedeme-li nové označení
(IV.32)
(IV.33)
(IV.34)
budou mít rovnice pro spřažené toky tvar
(IV.35)
(IV.36)
(IV.37)
(IV.38)
(IV.39)
(IV.40)
4.3.3. Výkon a moment synchronního stroje
Momentová rovnice synchronního stroje je:
(IV.41)
J - moment setrvačnosti
× p
p - počet polpárů
Okamžitý výkon třífázového systému a, b, c,
je:(IV.42)
Po dosazení za okamžité hodnoty napětí a proudů podle (IV.9) dostaneme po úpravě
(IV.43)
je-li a pak
(IV.44)
to je princip invariance výkonu.
Pro původní Parkovu volbu vyjde:
Moment se odvodí z energetické bilance. Příkon je
(IV.45)
To jsou Joulovy ztráty + časová změna energie mag. pole + vnitřní přeměňovaný výkon.
Vnitřní výkon je dán rotačními napětími v rovnici (IV.45) po dosazení za u
d a uq z (IV.14) a (IV.15) dostaneme pro vnitřní moment(IV.46)
Při volbě transformačních činitelů
Tím jsou základní rovnice synchronního stroje zformulovány a dále se budeme zabývat systémem poměrných veličin.
4.4. Systém poměrných veličin
Dále bude vždy platit
a) poměrné hodnoty značíme malými písmeny
b) vztažné hodnoty se liší pro původní Parkovu volbu koeficientů a pro volbu s ohledem na invarianci výkonu a momentu. Vztažné hodnoty zde uvedené platí pro volbu:
4.4.1 Statorové veličiny
Vztažné veličiny statorových hodnot jsou odvozeny z jmenovitých hodnot stroje a jsou uvedeny v tab. IV.1.
Název |
Značení |
Použité vztažné hodnoty |
Napětí |
Uan |
|
Proud |
Ian |
|
Magnetické spřažení |
Y an |
|
Reaktance, odpor |
Xan, Ran |
|
Indukčnost |
Lan |
|
Úhlová rychlost |
W n |
|
Výkon |
Sn |
|
Moment |
Mn |
Tab. IV.1. Vztažné veličiny pro stator. Indexy: a - statorový,
n - vztažný, m - maximální, ef - efektivní hodnota sinusového průběhu,
N - jmenovitý fázový
4.4.2 Rotorové veličiny
Vycházíme z rovnosti magnetických energií. Pro vinutí statoru platí:
(IV.47)
Vztažné hodnoty jsou:
Magnetická energie jednotlivých vinutí rotoru je:
a) budící vinutí (IV.48)
b) podélné vinutí tlumiče
(IV.49)c) příčné vinutí tlumiče
(IV.50)Pro budící vinutí platí z (IV.47) a (IV.48)
(IV.51)
Volba vztažných hodnot pro obvod buzení závisí tedy na volbě poměru P
1. Obdobně závisí volba vztažných hodnot IDn, Y Dn, IQn, Y Qn na volbě poměru P2.Zavedení vztažných hodnot rotoru není nic jiného, než převedení rotorových veličin na stator,
to lze podle[ 18] provést 5-ti způsoby, nejobvyklejší z nich je tzv. systém stejných vzájemných reaktancí.
4.4.3. Systém stejných vzájemných reaktancí
Zde jsou si rovny hodnoty všech tří vzájemných reaktancí v podélném směru, přičemž nezáleží na pořadí indexů u vzájemných reaktancí x
Dd = xdD, xFd = xdF, xDF = xFD, společnou hodnotu těchto reaktancí nazveme hlavní reaktance v podélném směru xhd. Pro tento systém platí(IV.52)
(IV.52) platí když
(IV.53)
kde
(IV.54)
viz obr. IV.2
(IV.55)
Systém stejných vzájemných reaktancí nejvíce zjednodušuje rovnice synchronního stroje, jako jediný vede na obvyklé náhradní schéma a zjednodušený výpočet přechodných a rázových reaktancí (tab. IV.2). Poměrné rotorové veličiny jsou udány v tab.IV.3 a tab.IV.4.
Obr. (IV.2) Určení poměrné šířky vzduchové mezery d
=D /D minVe vztazích (IV.53) - (IV.55) je
Na
- počet závitů jedné fáze vinutí statoru v seriix 1
- činitel vinutí statoru pro 1 harmonickou2p - počet pólů
Fd1, Dd1
- jsou tvarové činitele respektující proměnnost vzduchové mezeryDd0
- poměr průměrné hodnoty indukce na pólové rozteči a maxima skutečného průběhu indukce, je-li stroj buzen obdélníkovou vlnou magnetického napětí vinutí DNF, ND
- počet závitů na jeden pól pro vinutí F a D
reaktance |
obecně |
pro systém stejných vzájemných reaktancí |
x´d |
||
x´´d |
||
x´´q |
Tab.IV.2. Náhradní schémata pro rázové a přechodné reaktance
Obvod |
Název |
značení |
vztažná ho dnota |
proud |
IFn |
||
F |
mag.spřažení |
Y Fn |
|
napětí |
UFn |
||
impedance |
RFn, XFn |
||
proud |
IDn |
||
D |
mag.spřažení |
Y Dn |
|
napět í |
UDn |
||
impedance |
RDn, XDn |
||
proud |
IQn |
||
Q |
mag.spřažení |
Y Qn |
|
napětí |
UQn |
||
impedance |
RQn, XQn |
|
Tab.IV.3 Vztažné hodnoty pro veličiny rotoru
reaktance |
vzorec |
pro systém stejných vzájem. indukčností |
xd |
xhd+ xas |
|
xF |
xhd+ xFs |
|
xD |
xhd+ xDs |
|
xq |
xhq+ xas |
|
xQ |
xhq+ xQs |
|
xdF = xFd |
xhd |
|
xdD = xDd |
xhd |
|
xFD = xDF |
xhd |
|
xqQ = xQq |
xhd |
|
ra |
¾ ¾ ¾ ¾ ¾ ¾ ¾ |
|
rF |
¾ ¾ ¾ ¾ ¾ ¾ ¾ |
|
rD |
¾ ¾ ¾ ¾ ¾ ¾ ¾ |
|
rQ |
¾ ¾ ¾ ¾ ¾ ¾ ¾ |
Tab. IV.4. Poměrné hodnoty reaktancí a odporů
4.4.4. Úprava rovnic pro magnetická spřažení
Rovnice (IV.35) - (IV.40) dělíme vztažnými hodnotami, přičemž místo poměrných hodnot indukčností lze psát poměrné hodnoty reaktancí, neboť platí
(IV.56)
Pro magnetická spřažení dostáváme
(IV.57)
Reaktance xd,xq,xF,xD,xQ
rozdělíme podle tabulky (IV.4) na hlavní a rozptylovou část(IV.58)
Po dosazení (IV.58) a (IV.52) do (IV.57) dostaneme
(IV.59)
kde
(IV.60)
(IV.61)
Z rovnic (IV.59) vyjádříme proudy pomocí magnetických spřažení
(IV.62)
y hd
určíme z (IV.59), (IV.60),(IV.61). Platí(IV.63)
odtud
(IV.64)
kde
obdobně
(IV.65)
kde
Po vyloučení proudů zůstávají tedy jako závislé proměnné pouze magnetická spřažení, úhlová rychlost a zátěžní úhel.
4.4.5 Doplnění rovnic o rovnice pohybové pro b
a WNejprve v napěťových rovnicích (IV.14) - (IV.19) dělíme všechny veličiny vztažnými hodnotami
(IV.66)
Do rovnic (IV.66) dosadíme (IV.62), (IV.64), (IV.65) a dostaneme
(IV.67)
Konstanty A-M jsou uvedeny v tab.IV.5
Zátěžní úhel je definován vztahem
(IV.68)
po úpravě
(IV.69)
v poměrných hodnotách
(IV.70)
Moment synchronního stroje v poměrných hodnotách je
(IV.71)
Momentová rovnice (IV.41) má v poměrných hodnotách tvar
(IV.72)
tedy
(IV.73)
kde Tj
je časová konstanta urychlování(rad.)
spojením rovnice (IV.73) a (IV.71)
(IV.74)
po dosazení za proudy má rovnice pro úhlovou rychlost tvar
(IV.75)
tato rovnice společně s rovnicí
a s rovnicemi (IV.67) popisují chování synchronního stroje v dynamických procesech, konstanty N-R jsou opět v tab.IV.5.
konst. |
vzorec |
konst. |
vzorec |
R1 |
G |
||
R2 |
H |
||
Kd |
R5 |
||
KF |
I |
||
KD |
J |
||
Kq |
K |
||
KQ |
R6 |
||
R3 |
L |
||
A |
M |
||
B |
R7 |
||
C |
N |
||
D |
O |
||
E |
P |
||
R4 |
R |
||
F |
R1- R7 |
jsou pomocné konstanty |
Tab.IV.5. Konstanty pro systém rovnic synchronního stroje
4.4.6. Moment synchronního stroje
Moment synchronního stroje v dynamických stavech určíme z rovnice (IV.71). Protože soustavu diferenciálních rovnic počítáme v magnetických spřažených tocích, musíme z nich nejprve vypočítat proudy v podélné a příčné ose.
V literatuře [
11] je dokázáno(IV.76)
(IV.77)
Protože volbou transformačních konstant podle (IV.11), tj.
je invariance výkonu a momentu zaručena, stačí dosadit (IV.76) a (IV.77) do (IV.71). Tak dostaneme velikost momentu synchronního stroje v poměrných hodnotách. Abychom získali hodnotu absolutní, stačí násobit poměrnou hodnotu veličinou vztažnou Mn.Moment synchronního stroje tedy je
(IV.78)
Rovnice (IV.75) společně s rovnicemi (IV.67) a rovnicí pro zátěžný úhel popisují chování synchronního stroje v libovolných dynamických procesech. Aby bylo možné tuto soustavu řešit je nutné znát počáteční podmínky, tedy velikosti spřažených magnetických toků které ve stroji byly před přechodným dějem.Počáteční podmínky se určí dle tab.IV.6.
Veličina |
Vztah |
b 0 |
|
ud0 |
|
uq0 |
|
id0 |
|
iq0 |
|
up0 |
|
iF0 |
|
ihd0 |
|
ihq0 |
|
y hd0 |
|
y D0 |
|
y d0 |
|
y F0 |
|
y hq0 |
|
y Q0 |
|
y q0 |
|
w 0 |
|
uF0 |
|
mmech0 |
Tab.IV.6. Výpočet počátečních podmínek
4.5.Příklad použití modelu synchronního stroje v d,q,0 souřadnicích
V této kapitole bude krátce připomenut výsledek práce [16]. Cílem výpočtu je určit alespoň přibližně vliv sycení magnetického obvodu synchronního stroje na jeho zkratový moment při třífázovém souměrném zkratu. Modelován byl turboalternátor 35MVA. Parametry pro model popsaný na předchozích stránkách byly určeny jednak z výsledků měření, jednak výpočtem. Navzájem byly tyto hodnoty ve velmi dobré shodě. Citlivostní analýza ukázala, že zkratový moment stroje nejvíce závisí na rozptylových reaktancích. To je zcela v souladu s fyzikální realitou. Toleranční analýzou byla prokázána dobrá numerická stabilita řešené soustavy diferenciálních rovnic.
Dříve než přistoupíme k výkladu jak byl vliv saturace magnetického obvodu zahrnout do modelu stroje v d,q,0 souřadnicích, připomeneme čtyři zásadní skutečnosti.
Považujeme-li magnetizační charakteristiku pro malá sycení za přímku, obr. IV.4a, pak závislost induktivní reaktance na magnetickém toku má přibližně průběh na obr.IV.4b.
Obr. IV.4. Magnetizační charakteristika a závislost induktivní reaktance na magnetickém toku
Pro alespoň přibližné respektování vlivu sycení byly podle celkového magnetického toku měněny obě hlavní reaktance
a podle magnetických toků vinutí statoru byla měněna rozptylová reaktance statoru,
, dále byla měněna rozptylová reaktance buzeníVýpočty ukázaly, že nejvíce průběh zkratového momentu ovlivní změna rozptylové reaktance obvodu buzení, a to z následujících důvodů:
Po prob
ěhnutí výpočtů bylo zjištěno, že saturace magnetického obvodu má na zkratový moment dva vlivy. Je-li časový průběh zkratového momentu vypočteného bez vlivu sycení magnetického obvodu průběhem harmonickým, tlumeným, který má stejnosměrnou složku orientovanou k brzdným momentům, viz.obr.IV.5a, pak vliv sycení zvětší jeho amplitudu a zvětší jeho stejnosměrnou složku (zvětší brzdné půlvlny), viz.obr.IV.5b.Obr. IV.5. Vliv sycení magnetického obvodu na zkratový moment
4.6.Interpretace výsledků
(IV.79)
a vzhledem ke skutečnosti, že první člen (úbytek na činném odporu lze zanedbat) pak
( tzv. princip konstantního toku)
Silnější interakce větších proudů s téměř stejně velkými magnetickými toky způsobí zvětšení amplitudy zkr
atového momentu.Na závěr lze konstatovat, že měření realizovaná na skutečném stroji, kdy zkrat byl prováděn z různých hodnot napětí a tedy z různého stupně nasycení magnetického obvodu tyto výsledky plně potvrdily viz.[22
].Výše uvedený pøíklad je jedním z mnoha, kdy zanedbání materiálové nelinearity døíve bìnì provádìné mùe vést k velkým chybám ve výsledcích.