Zpočátku něco ivotopisných dat: Rowan Atkinson se narodil 8. ledna 1956 na farmě v Durhamu (to je v Británii). Studoval na Oxfordské universitě na elektroinenýra. Dráhu komediálního herce zahájil v roce 1977 na festivalu v Edinburghu a pak vystupoval v Londýně, v divadle Hamstead. Od té doby se velmi proslavil a natočil řadu televizních vystoupení a filmů. Série s Mr. Beanem se v Británii dostala na pičku zájmu diváků. Získal (také za Mr. Beana) Zlatou růi na prestiním TV festivalu v Montreux a dalí významné ceny. To by ale mohlo být pro začátek ve a teď se pojďme podívat na to, co vyvádí Mr. Bean, kdy ho Rowan Atkinson pustí z dohledu.
Mr. Bean je dokonale obyčejný. Sociolog by jej nejspí zařadil do střední vrstvy. Jeho dalí společenské zařazení je neurčité. O jeho povolání nevíme zhola nic, věk je jaksi neurčitý. Je sám, pohybuje se po světě s mátoně explozívním pohledem. Jeho přátelé snad ani neexistují, stejně jako rodina. I svoje narozeniny musí slavit sám a sám si také napsat blahopřání a nakonec se mu okázale divit, aby vichni viděli.
Jisté pokusy skončit se staromládeneckým ivotem dopadly zoufale. V jeho ivotě se sice občas objevovala jedna ena podobná mu stejně nenápadným, myím vzhledem a plachým chováním, ale po zjitění, co je Mr. Bean zač, jej vdycky opustila. Proč by se měla zahazovat s muským, který jí v kině koupí hrstičku praené kukuřice, sám se cpe z obřího kbelíku a jetě se jí posmívá, e má málo? Který ji potměile straí při hororu, i kdy sám je vyděený a běda? Který se chová při vystoupení kouzelníka jako idiot, a jetě do toho chce zatáhnout i ji?
Jediným přítelem mu zůstává plyový medvídek; i ten vak -- kdyby to uměl -- od něj uteče. Mr. Bean je lakotný -- vechno si musel těce zaslouit, nikdy nedostal nic zadarmo, tak co se mají ostatní co starat, nato od něj cokoli očekávat. Kdy mu děti přijdou blahopřát k Vánocům a po písničce očekávají odměnu, Mr. Bean je pozorně vyslechne a přistoupí ke dveřím s bonboniérou v ruce. Pak ale dveře dětem přibouchne před nosem a sám se spokojeně natřásá, jak to fikaně vyřeil. V restauraci si objedná to nejlevnějí, a je to co je to. Jeho touha po vánosti mu vak nedovolí uznat, e udělal chybu, a proto se vechno snaí zamaskovat tím nejpitomějím způsobem. Tatarský biftek cpe do cukřenky, houslistovi do kalhot a bůhvíkam jetě a pak, kdy číník nabourá do jeho stolu, personál obviní z neschopnosti a z toho, e jeho večeře je v trapu. Divák mu pak, i přes jistý soucit, přeje onu tuplovanou porci. Ve snaze uetřit na potovném neuvěřitelně sloitým způsobem odlepí známku z dopisu, který měl vhodit do schránky. O známku samozřejmě přijde a kdy se odesílatelka dopisu vrací, nenapadne ho nic chytřejího, ne se schovat do potovní schránky.
Jeho charakter je vůbec podivný. Snaí se vyhýbat konfliktům, ale tato snaha je toporná a problémy přitahuje, způsobuje a násobí. Při čekání na autobus porazí mue stojícího vedle něj jakýsi záchvat. Mr. Beana se zmocní panika a snaí se tam jakoby nebýt. Pak se v něm ale ozve trocha lidskosti a pokouí se uboákovi pomoci. Jeho snaha je vak omezena jeho schopnostmi a vůbec "praktickým" postojem k ivotu, a tak má vlastně těstí, e se mu nejdřív vzpamatuje a pak přijede sanitka. Nic ale nebrání Mr. Beanovi, aby sanitce nevytloukl baterii startováním vlastního auta. Neastník jej okamitě přestal zajímat a na prvním místě je jeho vlastní prospěch.
Mr. Bean nenávidí trapné situace a snaí se jim uniknout, vdycky ale uniká do jetě větí trapnosti. Jeho největím problémem je, e ani trochu nepřemýlí o následcích svých činů. Z malé potíe se téměř zákonitě vyvine neuvěřitelná spou, ohňostroj nesmyslů, odkud zbaběle prchá. Ostatní jej víceméně obtěují, jsou neschopní a Mr. Bean si o nich nemyslí nic dobrého.
Mr. Bean je, dalo by se říci, prostě smolař. Ano, často ho smůla potkává, jene -- v zájmu spravedlnosti nutno říci - leckdy si trest zaslouí. Jeho chování a způsob řeení i těch nejmalichernějích problémů je tak, řekněme, svérázný, e musí - zcela zákonitě - přerůst v katastrofu. Co byste si pomysleli o člověku, který, kdy ho tlačí kamínek, si zutou botu poloí na střechu nastartovaného auta, pak ji honí a mezitím v obchodě poaduje toliko levou botu a odmítnutí prodavače mu ji přenechat povauje za drzost, neschopnost a osobní uráku. Tu ale řeí, jsa v podstatě nevýbojný, pouhým funěním a promrskáváním rukou.
Mr. Bean je také pěkný hajzlík. Je potměilý, sobecký a jeho vyčůranost je gigantická. O ní jsme se ji víceméně zmínili. A ta potměilost? Co takhle scéna v prádelně, kdy jinému zákazníkovi vlastně pro nic za nic, jen proto, e si z něj tak trochu dělá legraci, bezostyně zničí prádlo. Pomsta ale vdycky čeká za rohem a v tomto případě má podobu jakési aviváe, kterou musí Mr. Bean vypít. Vlastně - nemusí, ale myslí si, e musí, aby to na něj neprasklo. Mr. Bean se toti bez skrupulí pohybuje mezi nástrahami dneka a stále se snaí neztratit dekorum. Nelze toti převléknout si plavky jen tak. To by bylo nedůstojné. Proto podniká nehorázné prostocviky a nakonec na sebe plavky dostane.
Snaha nezesměnit se je ale nějak pootočená. Nevadí mu, kdy si do prádelny přinese vyprat nafukovacího krokodýla, rohoku a kdy počítá slipy "pondělí, úterý, čtvrtek atd." Chybí ale středa, středeční spodky má na sobě a tak -- jako u tolikrát -- se vrhá do úasného dobrodruství, které končí záměnou kalhot za sukni a nakonec úpornou snahou nevypadat jako v sukni, i kdy to je na první pohled zřejmé. Ta touha po důstojnosti je vůbec významným rysem jeho povahy. Nikdy se mu vak nepodaří, aby jej okolí uznalo a ocenilo. Vdycky si to zkazí nějakým zhůvěřilým činem, který ukáe, jak je Mr. Bean zoufale trapný a směný.
Velmi rád se také vytahuje - i kdy těch slabích, na které by mohl, moc není. Moná jedině ona potovní tříkolka, která jej pronásleduje snad i ve snu. A pak také u zmíněný medvídek, jen se velmi často dočká pouze ústrků. Přestoe jako k jedinému tvoru k němu Mr. Bean chová jisté city, nebrání mu to s medvídkem zacházet s autoritativním nepochopením a sobeckým nezájmem. "Potřebuje se umýt.Tak mazej do pračky, tady má brčko a starej se."
Obliba Mr. Beana u nás není překvapením. Podobný -- a nejenom komický -- charakter u nás vzácný nebývá. A s jedním, moná tím neslavnějím, si je Mr. Bean velmi podobný. Tím je dobrý voják vejk. Na první pohled se to nejspí zas a tak nezdá, ale jisté společné rysy tu jsou. Bezostyné lpění na svém prospěchu, třeba. Stačí připomenout silvestrovskou oslavu, na kterou Mr. Bean pro své hosty připravuje s upocenou hamiností nepoivatelné pohotění. Nebo jeho pokus o únik z parkovitě bez placení.
A co vejk? Bez uzardění přijme od kuchaře Jurajdy Balounův krajíc nasáklý ávou z pečeně, zatímco Balouna uvazují za to, e si chtěl jenom namočit kousek chleba. Kdy táhne s Kunertem poručíka Duba od prodejné děvy, neopomene dopít zbytek jeřabinky z láhve na stole.
Potměilost? Kabinetní ukázkou je přítomnost Mr. Beana na jakési místní výstavě drobných řemesel nebo koníčků. Sleduje velmi pozorně kaligrafa, jen pracně dokončuje náročnou listinu. Co udělá Mr. Bean? Samozřejmě, vyskočí zpoza zástěny, neastný umělec se vyděsí a můe začít znovu. Zcela zničeného jej Mr. Bean opoutí a navíc dává velmi zřetelně najevo, e on nic, on jenom kýchl. vejk také není ádné neviňátko. Při cestě arestantenvagónem se spolu s jednoročním dobrovolníkem Markem pustí do neastného velitele eskorty a před celým osazenstvem vozu z něj dělají dokonalého blba. A takových situací se dá najít nepočítaně.
Mr. Bean a vejk mají dost společného. Je mezi nimi ale jeden zásadní rozdíl. vejk se do potíí dostává spíe nechtěně nebo je způsobí jeho jistá apatie nebo lenost. Není příli aktivní, zajímá ho jen pohodlíčko a kdy se pustí do nějaké akce, jejím cílem je zase jen to, aby byl klídek a pohodička. Nemyslím si, e jeho chování je zaměřeno na zesměnění vojenské mainérie a podobně, jak se vejk často vykládá. Je sobec a komické situace jsou toliko jakýmsi vedlejím produktem jeho sebestřednosti.
Mr. Bean je sice také zahleděn do sebe, ale svoje -- jak si myslí -- nároky se snaí si vybojovat, i kdy k tomu pouívá unfair prostředky. Snaí se, aby bylo po jeho, a pro prosazení svých zájmů bývá agresivní. I kdy -- nutno podotknout -- jeho agrese bývá záludná.
Jak to tak po sobě čtu, zjiuji, e -- přestoe pojednává o komické postavě -- není to moc veselé. Mr. Bean se ode mne dočkal jen a jen odsudku a moná i pohrdání. Proto neváhám a spěchám i s pochvalou.
Při sledování Mr. Beana se královsky bavím, ostatně jako mnoho dalích lidí. Ten smích, v který propukáme, je toti smích -- je to sice snad a příli vzneené slovo, ale ne -- očistný. Kdo o sobě můe říct, e nikdy neudělal ádnou křivárnu, e vdycky myslel na ostatní a na sebe vůbec? Kdo nebývá rád, kdy má klid, kdy po něm nikdo nic nechce? A kdo se nezabýval mylenkami někoho neviděn nakopnout? Mr. Bean nám to umoňuje. Sledujeme jeho pinoení se nástrahami ivota, trháme se smíchy a říkáme si: "Jémine, to je blbec. Koukněte na něj!" Přitom si ale moná, ani o tom víme, představujeme v podobné situaci sebe. Nae konání by od toho na obrazovce bylo zcela odliné (alespoň doufám), přesto cítíme jakési zvrácené zadostiučinění, kdy padouch, jen Mr. Beanovi překříil cestu, je spravedlivě potrestán vypnutím pojistek na diskotéce. (Mr. Bean potom samozřejmě uteče jako malej kluk.)
Právě to, e se vidíme v onom hemivém Britovi, je nejspí nejdůleitějím poselstvím, které Rowan Atkinson posílá světu. Ale i bez toho by jeho přítomnost na televizním nebi byla skvělá. Nedivím se, e se postava Mr. Beana stala leckde kultem, e existují jeho fankluby, jeho epigoni a imitátoři (a nejsou to jen herci...) nebo třeba studentské divadlo, je kráčí v jeho stopách.
Nakonec zbývá dokončit jetě biografické údaje o Rowanu Atkinsonovi:
Pro televizi natočil kromě série o Mr. Beanovi také velmi povedený seriál situačních tragédií Blackadder (u nás jako Černá zmije), ve kterém prochází různými historickými obdobími a nekompromisně je komentuje. Anglické dějiny jsou toti velmi bohaté na události, je stojí za pozornost. Bohuel, u nás se zatím nenael nikdo, kdo by podobně pohlédl na dějiny Střední Evropy se zvlátním zřetelem na sám její střed. A e těch zvratů a událostí, hodných komentáře bez rukaviček, v naí minulosti bylo! A taky je, a právě teď.
I na filmovém plátně se Rowan Atkinson objevuje často. V čerstvé paměti jetě máme jeho skvěle vyseknutou postavu nervózního faráře-nováčka v komedii Čtyři svatby a jeden pohřeb (v hlavních rolích Hugh Grant a Andie McDowell). Hrál i ve filmu Lví král (přesněji namluvil zoboroce Zazu, ale českým dabingem jsme o jeho hlas byli připraveni, stejně jako o Whoopi Goldberg nebo Jeremy Ironse) a televize - u nevím, která - před časem vysílala film Čarodějky s Jessikou Hustonovu v hlavní roli; Rowan Atkinson nezklamal a jeho ředitel hotelu je památný. Ve druhém dílu havých výstřelů sehrál mení roli, ale jeho krátký dialog vstoupil do dějin (alespoň naich rodinných): Atkinson jako profesor Dexter Hayman je během Války v Zálivu zajat Iráčany. Kladný hrdina Topper Harley (Charlie Sheen) jej vysvobozuje z vězení, ale přitom zjiuje, e mříe jsou velmi chatrné a basu vlastně nikdo nehlídá. Táe se tedy Haymana: "Proč jim neuteče?" -- "Svázali mi tkaničky." Kdy si Topper tuto skutečnost ověří, otřese to s ním a zhodnotí lidské kvality věznitelů: "Svině!"
Dalí filmové role Rowana Atkinsona zůstaly dosud trčet za naimi hranicemi. A nebyly to zas a tak nevýznamné filmy, alespoň co se obsazení týká. The Secret Policeman's Other Ball (s jedním pokračováním) je záznamem koncertů organizovaných Amnesty International v letech 1979 a 1981. Pozoruhodná je -- vedle vystoupení Stinga, Erica Claptona, Philla Collinse, Jeffa Becka nebo Pete Townshenda - také účast čtyř Monty Pythonů.
V roce 1983 se objevil v bondovce Never Say Never Again (nová varianta filmu Thunderball), kde po dvanácti letech opět vystoupil v roli agenta 007 Sean Connery. Krom nich ve filmu hráli dále Max von Sydow (Sedmá peče, Pramen panny, Hana a její sestry, ale také Soudce Dredd...), Kim Basinger (9 1/2 týdne, Batman), Klaus Maria Brandauer (Mefisto, Plukovník Redl, Vzpomínky na Afriku) a Edward Fox (akal, Bitva o Británii, Gándhí). V satirické komedii The Tall Guy (1989) hrál Atkinson spolu s Jeffem Goldblumem (Annie Hall, Silverado, Moucha, Jurský park) a Emmou Thompson (Howard's End, Ve jménu otce, Junior, Rozum a cit).
Krom filmování také píe a kreslí (nedávno u nás vyel polopřeklad jeho Diáře). Nelze pominout ani jeho aktivity na poli automobilistickém (uff, to je ale slovo...). Závodí, sbírá veterány a píe pro anglický časopis CAR. Také u nás jsme měli monost vidět krátký film, ve kterém Atkinson komentuje ivot na silnicích a skvěle předvádí některé vybrané typy řidičů.
Nesmím zapomenout ani na videokazetu se záznamem Atkinsonova divadelního vystoupení, která je občas dostupná v půjčovnách. Tady je k vidění opět dalí podoba tohoto herce. Pozoruhodné je, e častým objektem jeho ertů (a nejen tady) je církev a faráři. Pro ilustraci toho, jak Rowan Atkinson zachází s... jak to říci... věcmi víry, uvádíme překlad jednoho z jeho nebeanovských vystoupení.
Biblické kázání
A byl den třetí a byla svatba v Káni galilejské. I stalo se, e vechno víno bylo vypito. A matka Jeíova pravila k Pánu: "U nemají co pít." A Jeí řekl svým sluebníkům: "Učiňte, aby těchto est hrnců bylo plných vody." A oni tak učinili. A kdy vrchní číník okusil vody z hrnců, uviděl, e se stala vínem. A nikdo nevěděl, e se to stalo. Jen sluebníci to věděli. A hlasitě tleskali v kuchyni.
A pravili k Pánu: "Jak jsi to, sakra, dokázal?" A tázali se jej dále: " Ty vystupuje na večírkách?" A Pán pravil: "...Ne." Ale sluebníci naň dotírali, tázajíc se: "Hele, tak uka jetě něco." A On poádal o mrkev. A pravil: "Pohleďte. Nebo toto jest mrkev." A vichni kolem Něj věděli, e jest to tak. Nebo to bylo oranové. Ze zeleným nahoře. A tu On přehodil přes mrkev velký červený plá a pak jej sejmul. A hle! V ruce drel bílého králíčka. A vichni byli uaslí a řekli: "Ten chlápek je fakt dobrej. Moh by se tím ivit."
A pak mu přinesli nosítka a na nich mue stieného mrtvicí. A prosili Jej: "Maestro, ten mu je stien mrtvicí." A Pán pravil: "Kdybych byl strávil celý ivot na nosítkách, taky bych vypadal jako po mrtvici." A jejich srdce byla naplněna radostí. A volali: "Pane, tvoje fóry jsou stejně dobrý jako ty tvoje triky. Ty ale dokáe pobavit."
A pak k Němu přivedli enu jménem Marie, je uviděla Pána a uvěřila. A Jeí k ní pravil: "Oblékni si tuhle sukýnku. A lehni si do téhle bedny." A pak On uchopil pilu a přeřízl ji na dva kusy. A vude bylo mnoho kvílení a skřípění zubů. Ale Jeí pravil: "Ó, vy malověrní!" A pak otevřel bednu, a hle!, Marie byla celá. A vichni byli úplně hin. A Jeí a Marie se hluboce uklonili. A On k ní pravil: "Ode dneka bude tvé jméno Sharon. Nebo to jest dobré jméno pro asistentku.
A lidé řekli: "Jetě nikdy jsme nic takového neviděli. To je bezvadný. Ty musí být Syn Boí." Ale Pán pravil: "Ne. Já jsme ten, kdo přiel dřív." A oni byli udiveni a řekli: "Tak teda, pane, jak poznáme pravýho Pána?" A Jeí pravil: "Podle jména poznáte Jej. Nebo on bude mít velmi zboné jméno. A bude zván Jakub. A bude zván Daniel." "Jack Daniels?" divili se. A Pán pravil: "Ano. Nějak tak."
Odejděte v pokoji.
Rowan Atkinson je prostě mu koatý a nelze jej sledovat pouze z té strany, odkud vypadá jako Mr. Bean. I kdy je určitě nejpopulárnějí. Nedávno se prý Atkinson nechal slyet, e s Mr. Beanem udělá jetě jeden film a pak se s ním rozloučí. U dříve dával velmi zřetelně najevo, e Mr. Bean je pouze filmová postava a přál si, aby s ním nebyl příli spojován. Pro nás se ale -- vidíme-li tvář Rowana Atkinsona kdekoli -- od Mr. Beana těko odděluje. Moná by pomohlo ukázat na plátně nebo v televizi i dalí Atkinsonovy podoby poněkud častěji. A velmi se přimlouvám, aby ten, kdo má práva na Blackaddera, jej zopakoval a v lepím čase. Tehdy to toti běelo v létě a někdy kolem půlnoci.