Jak při samotné práci postupovat?

V této sekci webquestu se dozvíš, jak si můžeš práci rozvrhnout tak, aby byla tvá snaha efektivní.


Postup v bodech

  • Rozdělení do skupin (čas: 10 minut)
  • V této fázi si k sobě vyber několik parťáků, se kterými budeš tvořit pracovní tým. Vybírej dobře. Lidi, kteří mají dobré nápady se budou hodit stejně, jako lidé zběhlí v používání internetu, nebo jako milovníci zvířat se znalostmi o vodních tvorech


  • První domluva (čas: zbytek vyučovací hodiny po rozdělení do skupin)
  • Důležitá a zajímavá fáze - vymyslet téma akvária. Zde se bude hodit vaše fantazie a představivost. Můžete si pomoci i prohlížením některých návrhů, které najdete pod odkazem v sekci zdroje informací. Věřím, že vás napadne mnoho zajímavých možností a nezvyklých věcí. V této části se ve fantazii meze opravdu nekladou.


  • Hledání vybavení (čas: domácí práce + 1 vyučovací hodina)
  • Když máme rozmyšlenou podobu akvária, je možné začít s hledáním informací na internetu. Musíte zjistit nejen to, co do správného a plně funkčního akvária patří a co každé jednotlivé součásti stojí, ale například i to, co potřebují konkrétní tvorové ke svému životu. Každé rybce vyhovuje jiná velikost nádrže, každá se snese s jinýmy sousedy. Všechno tohle je potřeba si uvědomit a při plánování na to brát ohled.


    Zde nastává chvíle na první možné rozdělení rolí. Při vymýšlení tématu se do diskuse zapojí každý. Zde se ale pro zefektivnění práce rozdělíte na týmy či jednotlivce, mající na starosti různé věci.


    technolog

    (dvojice či jednotlivec), máš za úkol najít veškeré potřebné technické vybavení akvária. Musíš také hlídat dodržení zadaného rozpočtu.


    biolog

    (dvojice či jednotlivec), máš za úkol zjistit všechny aspekty života vodních živočichů a vybrat vhodné druhy a kombinace do vašeho akvária


    chemik

    (dvojice či jednotlivec), máš za úkol zjistit, jak pečovat o vodu v akváriu. Jakou vodu použít. Zjistit vhodnou tvrdost a Ph. Je potřeba promyslet, co se musí z vodou všechno udělat před vysazením ryb a jak dlouho musí voda například odstát.


    S touto prací můžeš začít již doma. Když nemáš zrovna k dispozici internet, je dobrý čas na zjišťování informací od znalců osobně. Při následující hodině bude prostor na sesumírování a doplnění informací.


  • Vytváření prezentace (čas: 1 vyučovací hodina)
  • Samotné vytváření prezentace může být opět práce, kterou si lze pro větší efektivitu rozdělit. Někdo z vás může být schopnější v sestavování smysluplných vět, někdo se orientuje například na grafickou stránku a vyrobí na pohled krásou prezentaci. Zde nemáte žádné jasné rozdělení rolí, do práce se však musíte zapojit všichni. Prezentace je vaším společným dílem. Časový rozsah prezentace vám před samotným začátkem práce stanoví vyučující.


  • Prezentace a vyhlášení výsledků (čas: 1 vyučovací hodina)
  • V době, kdy nebudete prezentovat váš návrh, se můžete stát diváky, kteří přihlíží vystoupení ostatních skupin. Při prezentaci si vyberte jednoho mluvčího, který dokáže váše plány prosadit co nejlépe. Pamatuj, že nezáleží jen na tom, co porotě ukazuješ, ale také jak. Neverbální projev hraje při úspěchu prezentace také významnou roli.


    Po odprezentování se porota poradí, který z návrhů bude nejvhodnější. Po vyhlášení výsledků uspořádáte s vyučujícím debatu, ve které bude každý moci říct svůj názor a učitel vám zárověň vysvětlí, proč byl vybrán právě vítězný návrh.



Konec, kterým práce teprve začíná

Po odprezentování svých výsledků a vybrání návrhu, který se zrealizuje, obdržíš hodnocení své práce od vyučujícího. Hodnocení bude provedeno na základě tabulky v sekci hodnocení, ale pamatuj na to, že tím to ještě nekončí. Akvárium se bude realizovat, a to si vyžádná mnoho práce a úsilí. A ani pak není vše u konce. Osud vodních tvorů bude jen ve vašich rukou. Pamatuj na to, že s velkou mocí přichází velká zodpovědnost!