Význam komunikace v projektu
|
Cílem podkapitoly je seznámit Vás s významem komunikace a jejím strukturováním v projektovém řízení jako základu pro řízení komunikace v projektu. |
Význam komunikace v projektu je dán těmito hlavními cíli:
|
Ad 1) Komunikace a řízení výkonnosti Manažer projektu by se měl v oblasti řízení výkonnosti zaměřovat na rozvoj individuálních pracovních cílů propojených s cíli projektu, na zlepšování individuální a týmové výkonnosti, ale i na uplatnění vhodných podob komunikace mezi tím, kdo práci vykonává, a manažerem. |
Ad 2) Co jsou zainteresované strany? Zainteresované strany jsou osoby nebo organizace, které jsou aktivně zapojeny do projektu nebo jejichž zájmy mohou být realizací projektu nějakým způsobem ovlivněny nebo projekt samy ovlivňují. Jsou to vlastníci, investoři, zaměstnanci, zákazník(ci), obchodní partneři, subdodavatelé, ale mohou to být také vládní instituce, samospráva, konkurence, občanská sdružení, veřejnost v širokém slova smyslu. |
Ad 3) Sociální klima v projektovém týmu. Výzkumy dokazují vztah mezi sociálním klimatem a výkonem týmu. Tam, kde lidé důvěřují managementu i sobě navzájem, se snadněji zvládají krizové situace. Důvěra umožňuje otevřeně rozebrat problémy a hledat cestu k řešení, posiluje jasné hodnocení vlastních sil i sil kolegů, vede k hledání možností pro rozvinutí spolupráce v týmu. |
Hlavní typy komunikace v projektu: |
Povinná komunikace: zprávy o stavu projektu, kontrolní porady, monitorovací zprávy, vládou nebo správními institucemi vyžádané zprávy, zprávy dané zákonem apod. Nepovinná (neformální) komunikace – zahrnuje to, co pracovníci potřebují vědět, co je důležité pro jejich práci. Pomáhá ovlivňovat výkonnost týmu i sociální klima. Marketingová komunikace je zaměřena na vyvolání zájmu o projekt a projektový produkt. Informace jsou sdělovány širšímu okruhu lidí, je možné mluvit o brandingu projektu a vytvoření dobrého jména organizace. (Skalický a kol., 2010) |
SKALICKÝ, Jiří., JERMÁŘ, Milan., SVOBODA, Jaroslav. Projektový management a potřebné kompetence. Plzeň, Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-975-3 |