• Aplikace  Macro Lab

Vstupní předpoklady

Základní znalost ovládni Sphero. Schopnost použití ovládacích aplikací. Jednoduché programování prostřednictvím aplikací jako je Draw and Drive. Znalost angličtiny výhodou.

Cíle

1. Žák se seznámí s programováním pomocí bloků.

2. Žák bude schopen porozumět algoritmu.

3. Žák bude schopen vytvořit vlastní jednoduchý algoritmus – program.

Pomůcky

Tablet, nebo telefon platformy iOS či Android. Aplikace Macro Lab. Vhodný prostor manipulaci se Spehro.

Zadání úlohy

Programujte Sphero pomocí blokových příkazů:

A) V aplikaci se podívejte na program – makro „Square“, prostudujte ho a následně se pokuste popsat jeho funkci.

B) Vytvořte vlastní jednoduchý program, který bude vykonávat následující úkol: Sphero od tebe odjede, a pak se k tobě zase vrátí. V každém směru pohybu bude svítit jinou barvou.

Doporučené řešení

A

1. Propoj telefon/tablet s koulí Sphero pomocí Bluetooth (Spárování zařízení).

2. Spusť aplikaci Macro Lab a otevři si makro „Square“.

3. Spusť makro a sleduj, co dělá Sphero.

4. Projdi si jednotlivé bloky ve zkoumaném makru (např. Comment, RGB, Roll …).

5. Po rozkliknuti jednotlivých bloku se ti zobrazí jejich popisek s vysvětlivkou (Je možné si zobrazit podrobnější nápovědu tlačítkem „More info“).

B

1. Propoj telefon/tablet s koulí Sphero pomocí Bluetooth (Spárování zařízení).

2. Spusť aplikaci Macro Lab a pomocí symbolu + vytvoř nové makro.

3. Pomocí bloku RGB nastav barvu diody.

4. Pomocí bloku Roll nastav pohyb Sphera

5. Pro pohyb zpátky postupuj podobně jako u kroku 3 a 4.

6. Kalibruj blokové příkazy tak, aby se Sphero vrátilo na pozici, ze které odjelo.

TIP: Sphero podle tvého programu už dokáže jezdit podle zadání? Vytvoř nové makro, kde Sphero bude opisovat trojúhelník.

Pokyny pro učitele

V případě, že, že využíváte tablety, které jsou již spárované se Sphery, můžou žáci pochopitelně přeskočit první krok doporučeného řešení.

Před samotnou prací s tablety a Sphero vysvětlete žákům co je to algoritmus. Zaměřte se na to, kde se využívá a jaký je jeho účel. Jednoduchý algoritmus můžete předvést např. na situaci, kdy člověk má přejít přes frekventovanou silnici. Není třeba dbát na správný diagramový zápis, ale na logiku algoritmizace jako takovou.

Jakmile žáci pochopí problematiku algoritmizace, zadejte jím, aby se pokusily vymyslet algoritmus pro Sphero. Algoritmus bude řešit opsání čtverce Spherem. Po chvíli algoritmus řešte s žáky např. na tabuli. Začínejte od jednoduchého vytvoření čtverce, až po zadání délky strany, barvy jednotlivých úseků a podob. Funkci jednotlivých bloků s žáky proberte ústně, např. formou diskuze.

Po pochopení algoritmu se se žáky pustě do řešení samotné úlohy. Při řešení sledujte, jak jde žákům práce, a popř. je směruje na správnou cestu a raďte jim. Nadanější žáky podporujte v tvorbě komplexnějších programů.

Pro rychlejší řešitele

1. Jednoduchý „Jo-Jo“ program jsi už vyřešil? Zamysli se, jak by se dal dále rozšířit. Využít můžeš různé rychlosti motoru, více barev, rotování a další …

2. Projdi si ostatní hotová makra – programy.

3. Dokázal bys naprogramovat, aby Sphero opsalo trojúhelník