Protože bylo cílem práce vytvoření
E-learningové aplikace obsahující návod k programu ARIS, nemůže na
závěr chybět zmínka o její tvorbě či možnostech. Obsahový základ
včetně obrázků je prakticky totožný s návodem v tištěné podobě. Kurz
v elektronické podobě obsahuje u patřičných kapitol také animace, na
kterých je znázorněn průběh tvorby jednotlivých modelů. Ukázka z html
verze návodu je zachycena na Obrázku 4.1. V levém sloupci má student
možnost vybírat požadovaná témata návodu, v samotném obsahu pak
nalezne jak obrázky z tvorby modelů, tak i žlutě označené odkazy na
animace zachycující průběh tvorby modelů. Html verze má sloužit
především jako elektronická verze práce, kterou lze snadno
prezentovat na webovém rozhraní. Oproti verzi v Moodle v ní chybí
možnost zpětné vazby od studenta, která je v aplikaci Moodle umožněna
pomocí jednoduchého závěrečného testu.
Obrázek 4.1 Ukázka html verze návodu
Moodle je dle [7] volně
přístupný software pro podporu výuky prostřednictvím online kurzů
dostupných na internetu. Moodle umožňuje publikaci studijních
materiálů, komunikaci mezi učitelem a studentem například pomocí
diskuzí či možnosti odevzdávání úkolů. Moodle podporuje moderní
technologie využitelné v online výuce. Studijním materiálem či
přednáškou pak může být jednoduchá textová stránka z textového
editoru či kompletně naprogramovaná interaktivní aplikace. Aplikace
Moodle k této práci obsahuje zejména tzv. Studijní materiály, které
obsahují návod s obrázky a animacemi k ARISu. Obsahová stránka
Studijních materiálů je shodná s verzí v html. Ukázka aplikace v Moodle
je zobrazena na Obrázku 4.2. Student si nejprve vybere požadované
téma, poté má k dispozici stejně jako v html verzi text vybrané
kapitoly včetně obrázků a žlutě označených odkazů animací.
Obrázek 4.2 Ukázka aplikace v Moodlu
Po absolvování kurzu má
student možnost vyzkoušet si své znalosti pochycené z návodu
v závěrečném testu. Samotný test čítá dvacet otázek a je vytvořen
spíše zábavnou a jednoduchou formou. Uživatel povětšinou vybírá
odpověď z připravených možností, rozhoduje o pravdivosti tvrzení či
přiřazuje vhodné kombinace pojmů. K oživení testu slouží použití
obrázků, podle kterých má student poznat správnou odpověď, popřípadě
se u některých otázek po odeslání odpovědi zobrazí správné řešení či
vysvětlující komentář. Jednotlivé otázky jsou různě ohodnoceny bodový
přídělem. Uživatel v případě špatně zvolené odpovědi může pokus
většinou zopakovat, avšak případný zisk bodů mu bude penalizován.
Ukázka zkušebního testu je znázorněna na Obrázku 4.3.
Aplikace Moodle tedy slouží
jako alternativa k předchozím typům výstupů práce. Zaměřuje se
především na jednoduchost a funkčnost návodu. Kurz byl vytvořen spíše
jako ukázka možností e-learningových aplikací, než kompletní aplikace
běžící na reálném databázovém serveru.
Obrázek
4.3 Ukázka testu v aplikaci Moodle
|