ARIS

[Úvod]
[Procesy]
[Průběžné zlepšování]
[Reengineering]
[Metodika ARIS]
[Druhy úrovní]
[Základní pohledy]
[Druhy metod modelování]
[Spuštění ARISu]
[Organizační pohled]
[Funkční pohled]
[Datový pohled]
[Pohled produktů a služeb]
[Procesní pohled]
[Aplikace Moodle]
[Závěr]
[Použitá literatura]
[Přílohy]

4. Elektronická verze návodu - Moodle

            Protože bylo cílem práce vytvoření E-learningové aplikace obsahující návod k programu ARIS, nemůže na závěr chybět zmínka o její tvorbě či možnostech. Obsahový základ včetně obrázků je prakticky totožný s návodem v tištěné podobě. Kurz v elektronické podobě obsahuje u patřičných kapitol také animace, na kterých je znázorněn průběh tvorby jednotlivých modelů. Ukázka z html verze návodu je zachycena na Obrázku 4.1. V levém sloupci má student možnost vybírat požadovaná témata návodu, v samotném obsahu pak nalezne jak obrázky z tvorby modelů, tak i žlutě označené odkazy na animace zachycující průběh tvorby modelů. Html verze má sloužit především jako elektronická verze práce, kterou lze snadno prezentovat na webovém rozhraní. Oproti verzi v Moodle v ní chybí možnost zpětné vazby od studenta, která je v aplikaci Moodle umožněna pomocí jednoduchého závěrečného testu.


Obrázek 4.1 Ukázka html verze návodu

Moodle je dle [7] volně přístupný software pro podporu výuky prostřednictvím online kurzů dostupných na internetu. Moodle umožňuje publikaci studijních materiálů, komunikaci mezi učitelem a studentem například pomocí diskuzí či možnosti odevzdávání úkolů. Moodle podporuje moderní technologie využitelné v online výuce. Studijním materiálem či přednáškou pak může být jednoduchá textová stránka z textového editoru či kompletně naprogramovaná interaktivní aplikace. Aplikace Moodle k této práci obsahuje zejména tzv. Studijní materiály, které obsahují návod s obrázky a animacemi k ARISu. Obsahová stránka Studijních materiálů je shodná s verzí v html. Ukázka aplikace v Moodle je zobrazena na Obrázku 4.2. Student si nejprve vybere požadované téma, poté má k dispozici stejně jako v html verzi text vybrané kapitoly včetně obrázků a žlutě označených odkazů animací.


Obrázek 4.2 Ukázka aplikace v Moodlu

Po absolvování kurzu má student možnost vyzkoušet si své znalosti pochycené z návodu v závěrečném testu. Samotný test čítá dvacet otázek a je vytvořen spíše zábavnou a jednoduchou formou. Uživatel povětšinou vybírá odpověď z připravených možností, rozhoduje o pravdivosti tvrzení či přiřazuje vhodné kombinace pojmů. K oživení testu slouží použití obrázků, podle kterých má student poznat správnou odpověď, popřípadě se u některých otázek po odeslání odpovědi zobrazí správné řešení či vysvětlující komentář. Jednotlivé otázky jsou různě ohodnoceny bodový přídělem. Uživatel v případě špatně zvolené odpovědi může pokus většinou zopakovat, avšak případný zisk bodů mu bude penalizován. Ukázka zkušebního testu je znázorněna na Obrázku 4.3.

Aplikace Moodle tedy slouží jako alternativa k předchozím typům výstupů práce. Zaměřuje se především na jednoduchost a funkčnost návodu. Kurz byl vytvořen spíše jako ukázka možností e-learningových aplikací, než kompletní aplikace běžící na reálném databázovém serveru.


Obrázek 4.3 Ukázka testu v aplikaci Moodle

 

 

 

 

BuiltWithNOF