Procesem se obecně rozumí činnost
nebo soubor činností, které slouží k přeměně vstupů na výstupy. K úplné
definici procesu je tak třeba znát samotný průběh procesu, tak i jeho
zdroj a výsledek. Jednotlivý proces lze dále dělit na skupinu podřazených
procesů, popřípadě ho lze zahrnout do části nadřízeného procesu. Hovoříme
pak například o skupině procesů, samotném procesu, subprocesu nebo
činnosti. Důležitou součástí procesu bývá také zpětná vazba, která může
avizovat úspěšné a správné proběhnutí procesu.
Díky neustálému růstu konkurence
firem na trhu se stává otázka zlepšování procesů v podnicích důležitou
potřebou. Zákazníci, kteří se dostávají do role pána, chtějí často stále
lepší a výkonnější výrobky či služby, na což podniky musí reagovat
neustálým zdokonalováním interních procesů. V případě nespokojenosti
zákazníka je reálná hrozba přechodu zákazníka ke konkurenci. Ve snaze
zabránit této nepříjemné situaci se podniky snaží o zlepšení procesů
v podniku, čehož lze dosáhnout dvěma základními postupy:
-
Průběžné zlepšování
-
Metoda reengineeringu
|