Didaktika odborných předmětů

Přednášející:                  PaedDr. Marie Peroutková

Požadavky k zápočtu:      Zpracování semestrální práce na určené odborné téma, přenesení referátu,

příprava na jednu vyučovací hodinu (přinést ke zkoušce!!)

Informace:             Aktuální informace, okruhy otázek, termíny zkoušek a další jsou k dispozici na http://home.zcu.cz/~pero/dop.html

Případné dotazy směrujte na MariePeroutkova@seznam.cz

Žádám studenty, aby pečlivě sledovali všechny instrukce na uvedené webové adrese!

Termíny zkoušek a přihlášení na zkoušku

Tématické okruhy otázek pro studenty technických fakult

 

Letní semestr ak. rok 2001/2002

 

  1. Technika  a společnost, uplatnění techniky ve výchovně vzdělávacím procesu. Technická složka vzdělávání a základní pedagogické dokumenty současné školské soustavy.
  2. Didaktická transformace a učební proces. Výchovná, vzdělávací a rozvíjející funkce výchovně vzdělávacího procesu.
  3. Učení a vyučování v učebním procesu. Gagneho psychologický model podstaty učení – jeho aplikace v technických předmětech.
  4. Obecně pedagogická analýza vyučovací jednotky odborného předmětu na SŠ, obecné prvky učební situace ( didaktického cyklu).
  5. Základní didaktické zásady a principy v odborných předmětech.
  6. Organizační formy vyučování a jejich uplatnění v odborných předmětech.
  7. Vyučovací metody a jejich vztah k obsahu vzdělání v odborných předmětech.
  8. Uplatnění motivačních, expozičních a fixačních metod v odborných předmětech.
  9. Diagnostické a klasifikační metody v didaktice odborných předmětů.
  10. Výchovně vzdělávací cíle, hierarchická struktura cílů, technické vymezování cílů (Bloomova taxonomie,  Galperinovo řečiště).
  11. Písemné přípravy učitele na vyučování v odborných předmětech.
  12. Programované vyučování, možnosti jeho uplatnění v odborných předmětech na SŠ.
  13. Metody řešení problému v odborných předmětech – definice problému, modely řešení problémů. Brainstorming.
  14. Systémové vztahy v didaktice odborných předmětů, horizontální a vertikální mezipředmětové vztahy.
  15. Učební pomůcka jako specifický výukový prostředek. Možnosti amatérské tvorby učebních pomůcek (postup tvorby, didaktické aspekty, konkrétní uplatnění ve výuce.

Literatura

[1]   Mošna a kol.: Didaktika základů techniky I. díl, SPN 1990, II. díl, SPN 1991

[2]   Turek: Didaktika odborných predmetov, SPN Bratislava 1987

[3]   Robert Gagne: Podmínky učení, SPN 1975

[4]   V. Rambousek a kol.: Technické výukové prostředky

 

Prosím sledujte pečlivě uvedené termíny. Případné změny budou vyznačeny!

Odevzdání semestrální práce a přednesení referátu jsou podmínkou udělení zápočtu.

 

Předběžný termín referátu

Číslo otázky

Student

26.2. 2002

1

Luboš POK (Vachtl)

3

Jaroslav HRABÁK, Kristýna BURCALOVÁ

5.3. 2002

2

Michal BRIJAR

4

Kateřina MATTASOVÁ

12.3. 2002

5

Pavlína KŘ͎OVÁ

6

Hana MAŠKOVÁ, Petra PROCHÁZKOVÁ

19.3. 2002

7

Michal MUKNŠNÁBL, Iva HORÁČKOVÁ

8

LukᚠJAŠA, Radka DVOŘÁKOVÁ

26.3. 2002

9

Květoslava PETRŽELKOVÁ,

Vlastimil VACHTL

10

Michael KIELBUS, Jakub TESKA

16.4. 2002

11

Zbyněk KAKEŠ

12

Hana MOŠNOVÁ

23.4. 2002

13

Martin ALLMER, Jindřich VANĚK

14

Miroslav HOSPODÁŘSKÝ,

Zdeňka MARŠALÍKOVÁ

30.4. 2002

15

Irena FUČKOVÁ, Jan MŠAL

(Pavel PIDRMAN)

7.5. 2002

Přednáška a cvičení

14.5. 2002

Přednáška a cvičení