Vyhledávání informací, Zpracování a využití informací
1. úkol: Vyhledávání a tvorba prezentace
Metodické pokyny
Cílem této hodiny je prohloubení oblastí při vyhledávání informací a zároveň tyto informace umět využit a zpracovat. Vyučující zadá téma samostatné práce, které si žáci stáhnou ze složky od vyučujícího. Své výsledky práce zpracují jako prezentaci v Power pointu, se kterou vystoupí před ostatními. Vyučující hodnotí zpracování informací, celkový vzhled prezentace a výstup žáka. Hodnocení proběhne formou klasifikace.
Zadání úkolu
Každý z vás dostane přiřazené jedno město v ČR, o kterém zjistí následující údaje a vytvoří prezentaci, která bude obsahovat informace o daném městě, např. (historie města, zajímavosti v daném městě, v jakém kraji se město nachází, rozlohu města, počet obyvatel, památky, řeky). Dále přilož obrázek města, splňující požadavky ve formátu JPEG a ukázku letecké mapy města. Prezentace bude obsahovat min. 5 snímků a bude splňovat správné zásady tvorby prezentace. Hotovou prezentaci uložte pod názvem Prijmeni_mesta.ppt do své složky. Prezentace všech prací proběhne následně další hodinu. Vaše práce bude hodnocena známkou a hodnotit se bude zpracování informací, vytvoření prezentace dle správnosti zásad a vaše přednesení prezentace před ostatními spolužáky.
Zdroje
Zásady prezentace
2. úkol: Ověřění důvěryhodnosti informací
Metodické pokyny
Tento příklad má žákům ukázat způsob jak ověřovat důvěryhodnost informací. Žáci mají za úkol ověřit věrohodnost dvou určených internetových stránek. V dokumentu naleznou prázdnou tabulku, kterou mají za úkol vyplnit na základě informací získaných z určených internetových stránek. Po vyplnění tabulky, by měla následovat diskuse o výsledcích úkolu a o důvěryhodnosti daných stránek.
Zadání úkolu
Jak asi již víte, na internet může psát kdokoliv a cokoliv, proto je velice důležité informace z internetu ověřovat. Nyní si vyzkoušíme jak na to. Otevřete si dvě internetové stránky a zkuste zjistit požadované informace, které zapište do následující tabulky. Po vyplnění tabulky se pokuste rozhodnout, která z těchto dvou stránek je pro vás více věrohodná.
Vysvětlení | 1. internetová stránka | 2. internetová stránka | |
Aktuálnost |
Je stránka pravidelně aktualizovaná? Jak stará je tato stránka? |
||
Reference |
Je autor spojen s nějakou institucí? Nebo je zcela soukromá? |
||
Identita vydavatele |
Kdo je autorem stránky? Je na stránce uveden kontakt? |
||
Objektivita |
Jak je text napsaný? Proč byl napsaný? Obsahuje pravdivé informace? |
||
Věrohodnost |
Je podle tebe stránka věrohodná? Ano x Ne? |
3. úkol: Prohlubující příklady na vyhledávání
Metodické pokyny
Úkol je zaměřen na procvičení vyhledávání a posouzení věrohodnosti zdroje získaných informací. Úkol je určen pro domácí zpracování, tudíž se žáci na hodině dozvědí pouze zadání a hodnocení daného úkolu. Knihy by měli mít žáci k dispozici ve školní knihovně popř. v městské knihovně.
Zadání úkolů
V tomto úkolu se naučíte vyhledávat informace nejen pomocí vyhledávání na internetu, ale i v publikacích a poté jejich následné správné ocitování. K uvedeným rostlinám najdi odpovídající odkaz internetových stránek, kde je možné vyhledat bližší informace o těchto druzích masožravých rostlin a jejich fotografii. Nalezené údaje na internetové stránce porovnej s informacemi v knize. Do dokumentu napiš správnou citaci internetové stránky a knihy, kterou jsi použil pro srovnání. Dále vypiš údaje, které byly rozdílné a které se shodovaly. Vyhledané informace ulož do dokumentu pod názvem Prijmeni_Rostliny.doc